Siirry suoraan sisältöön

VAR02MK19PMK Erityisvarhaiskasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A15S-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.04.2019 - 10.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Satu Keisala
Pirkko Kärkkäinen
Marjaana Marttila
Ryhmät
E43sos
E43sos
SUUOPk19
Sosiaalialan suuntaavat opinnot, kevät 2019
Opintojakso
VAR0205A15S

Toteutukselle VAR02MK19PMK Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-3014 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet

Sisältö

- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet

Oppimateriaalit

Dialogitentti/paritentti:
Vaadittava kirjallisuus määritellään Moodlessa.
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
•Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
•erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
•varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
•lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
•yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
•kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
•lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
•Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
•Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
•Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä, Tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset rästitenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätiedot

AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Siirry alkuun