Siirry suoraan sisältöön

AKE01MK20HKI (SOSKIR) Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AKE0105A20S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2020 - 27.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Anna Liisa Karjalainen
Ajoitusryhmät
ryhmä A (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä B (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A48sosd
A48sosd
A48sosn
A48sosn
A48sosv
A48sosv
Pienryhmät
ryhmä A
ryhmä B
Opintojakso
AKE0105A20S

Toteutukselle AKE01MK20HKI (SOSKIR) Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AKE0105A20S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
- osaa käyttää selkokieltä
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- vuorovaikutustaidot
- alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- selkokieli
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Katso saatavuus Diakin kirjastossa.

Artikkeli selkokielestä (linkitetty oppimisympäristöön)

Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin:
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilöstön ammattieettiset ohjeet. Talentia.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä,vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti 3 kirjaa
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Lisätiedot

Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä

Siirry alkuun