AIK01PK20HKI (SOS) Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A15S-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 28.02.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Susanna Tanskanen
- Marianne Neuvonen
- Ryhmät
-
A47sosA47sos
- Opintojakso
- AIK0105A15S
Toteutukselle AIK01PK20HKI (SOS) Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat AIK0105A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu lukukauden alussa etäopintoina 8.1.20 alkaen ja lähiopetusviikkoina 20.1.20 alkaen ja päättyy 6.3.2020 kirjallisen tehtävän palautukseen.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Sisältö
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Oppimateriaalit
Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
• Luentoja ja luentotaltiointeja
• Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa myös internetlähteenä.
• Keskeiseen ilmiöön liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia (yksi suomenkielinen ja yksi englanninkielinen)
• havainnot, kokemukset ja haastattelut opintokäynneiltä mahdollisuuksien mukaan
Opetusmenetelmät
Opintojakson ydinsisällöt :
-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
-ylisukupolvinen huono-osaisuus
-osattomuus ja yksinäisyys
-ihmisoikeudet
Opintojakson tavoitteet. Opiskelija
-tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
-tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
-osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
-ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
-tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
-osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy ennen opintojakson alkua MoodleRooms –sivustoon ja Juho Saaren nauhoitettuun luentoon huono-osaisuudesta sekä muuhun oppimisalustan materiaaliin. Opiskelijan osallistuminen aloitusluentoon 20.1.2020 klo 8.30 alkaen on välttämätöntä. Lähiopetuksessa opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille ja tuntiharjoitteisiin. Lähiopetus keskittyy syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöihin ja niiden ratkaisumahdollisuuksiin. Lähiopetuksessa on mukana asiantuntijoita.
Ensimmäisellä lähijaksolla muodostetaan pitkäkestoiset tiimit kevään sosiaalialan opintojaksoihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimityöskentelyyn opintojakson ajan. Tiimityöskentelystä sovitaan tiimisopimuksella. Tiimeille sovitaan työelämäyhteistyötaho. Tiimit saavat opettajan ohjausta.
Opintojakson aikana opiskelijatiimi käy opintokäynnillä työelämäyhteistyötahon luona ja osallistuu vähintään kerran vapaaehtoistoimintaan (ruoka-avun jakaminen, hätämajoitus tms.).
Opiskelijatiimi työstää valittuun syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöön liittyvää oppimistehtävää. Tehtävän kirjallinen osuus perustuu tutkimuskirjallisuuteen sekä opintokäyntien havaintoihin, kokemuksiin ja haastatteluihin. Näiden pohjalta tiimi analysoi valitsemaansa ilmiötä ja esittää siihen ratkaisuehdotuksia. Opiskelijatiimin kirjallinen tehtävä tulee palauttaa 6.3.2020. Opiskelijatiimi suunnittelee lisäksi osallistavan, ilmiötä havainnollistavan esityksen muulle opiskelijaryhmälle ja työelämätahoille. Esitykset toteutuvat ilmiöseminaarissa 28.2.2020.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
• Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä sekä työntekijöitä aidoissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
• Tarkoituksena on työskennellä samassa työelämän toimintaympäristössä SOS01 Sosiaalialan asiakastyön menetelmät -opintojaksolla ja SOS03 Sosiaalisen kuntoutuksen menetelmät -opintojaksolla. Toimintaympäristöihin perehdytään AIK01 kurssin aikana tulevan työelämässä tapahtuvan asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjauksen ja yhteistyön käynnistämiseksi.
• OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunniltemassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op: osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu teoreettisesti
• Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Lisäksi luentotaltioinnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista lähiopetukseen osallistumista, paneutuvaa ja tasapuolista tiimityöskentelyä sekä työskentelyä työelämässä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- numeerinen: täydennettävä - 5
Esitietovaatimukset
ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
Lisätiedot
• opintojaksolle edellytetään ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
• Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita