Siirry suoraan sisältöön

DKT12PK20HKI (SOS) Varhaiskirkon historia ja oppi (2op)

Toteutuksen tunnus: DKT1202A15S-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.04.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Mia Mäkinen
Ryhmät
A47sosd
A47sosd
A47sosn
A47sosn
Opintojakso
DKT1202A15S

Toteutukselle DKT12PK20HKI (SOS) Varhaiskirkon historia ja oppi DKT1202A15S-3018 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Sisältö

- vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
- diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Oppimateriaalit

Kaikille pakollinen lähde:
•Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Helsinki: Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi). Myös muut painokset käyvät.
Seuraavista käytetään ainakin jompaa kumpaa (aiheesta riippuen)
•Ensisijaisesti: McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja, s. 25-44, 277-355 ja 368-398.
•Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita, s. 97-189.
Muu kirjallisuus vaihtelee tiimin perehtymisteemasta riippuen, ks. oppimisalustan tehtäväväohje / aihelista. Opintojakson oppimateriaalien kirjallisuuslista ja saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta: http://libguides.diak.fi/mydiak/dkt12.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
•ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua. Näin opiskelija saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus ja tehtävien jako (pakollinen läsnäolo)
Johdantoluennot varhaiskirkosta ja sen tutkimuksesta
Tarkempi perehtyminen aihepiiriin voidaan toteuttaa joko
A)tiimitehtävinä seminaarissa tai
B) kirjatenttinä (toteutustapa ilmoitetaan jakson alkaessa oppimisalustalla ja orientaatiossa).
Vaihtoehto B, tarkempi kuvaus:
Tiimien itsenäinen tiedonhankinta.
•Opiskelijat perehtyvät tiimeissä valitsemaansa aiheeseen suoritettavan kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Aiheet, kirjallisuus ja tarkemmat ohjeet oppimisalustalla.
Tiimien esitykset
•Opiskelijat opettavat toisille sen, mitä ovat aiheesta oppineet. Esityksessä on hyvä hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä (esim. draama tai videoklippi). Opettaja voi syventää teeman käsittelyä opetuksellaan. Seminaariin osallistuminen on pakollista.
Tuotosten viimeistely ja tallentaminen
•Opiskelijat arvioivat omaa työskentelyään ja antavat itselleen perustellun arvosanaehdotuksen huomioiden saamansa palautteen, osasuorituksen tavoitteet ja Diakin yhteiset arviointikriteerit. Osasuoritus arvioidaan numeerisesti 1 - 5.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus. Sovitaan opettajan kanssa viimeistään orientaation yhteydessä.

Siirry alkuun