OSA01MS20HKI Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4op)
Toteutuksen tunnus: OSA0104A20S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 27.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle OSA01MS20HKI Auttava vuorovaikutus ja ohjaus OSA0104A20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa
- tietää selkokielen periaatteet ja osaa käyttää selkomateriaaleja työssään
Sisältö
- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
- ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
- kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
Aika ja paikka
Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.
Oppimateriaalit
Drake, M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.
Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P.-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma
hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.
Karjalainen, A. L. (toim.) (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf
Sairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media
KIRJALLISUUTTA KÄYTETÄÄN SOVELTUVIN OSIN AINAKIN KOLMESTA SEURAAVASTA TEOKSESTA:
Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.
Premissi 5 (1), s. 38-45.
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.
Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto.
Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)
Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdf
Taipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.
Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf
Purola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdf
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.
Salmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
• ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
• kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä, verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan erikseen sovitusti korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
Verkkoanalyysitehtävä voidaan suorittaa yksilötehtävänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26h 40min/opintopiste.
Ryhmäohjaustapahtuman suunnitteluun ja seminaariesityksen työstäminen vaativat aikaa.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti.