DKT21PS20HKI (SOS) Vanhan testamentin synty ja sisältö (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2102A15S-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2020 - 11.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle DKT21PS20HKI (SOS) Vanhan testamentin synty ja sisältö DKT2102A15S-3021 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat
Sisältö
- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)
Oppimateriaalit
Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian ja kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
•oivaltaa Vanhan testamentin tekstien käyttökelpoisuuden seurakuntatyössä ja pohtii niiden tulkinnan haasteita
- oppii arvioimaan tutkitun tiedon pohjalta kriittisesti erilaisia Vanhasta testamentista esitettyjä väitteitä
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus
•Tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen yhdessä
•Työparien muodostaminen lukupäiväkirjatehtävän tekemistä varten
Luento-opetus
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa tukea suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
3.Opiskelija saa välineitä teologisen tutkimustiedon hyödyntämiseen ja oman raamattukäsityksensä reflektointiin (jatkoa opintojaksolle DKT11 Uuden testamentin synty ja sisältö)
Opetuksessa voidaan hyödyntää myös verkkoluentoja ja luentotallenteita, jotka jatkavat johdantoluennon sisältö tai syventävät jotain Vt:n tulkinnan kannalta keskeistä sisältöä (esim. luomisen teologia ja ekoteologia tai diakonia ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus).
Lukupäiväkirja
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu lukupäiväkirjatehtävän avulla. Parityöskentely on ensisijainen ja suositeltava vaihtoehto. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjan esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Vanhaan testamenttiin ja sen tieteelliseen tutkimukseen (vrt. DKT11). Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ja se arvioidaan numeerisesti 1-5.
Työskentelyn loppureflektio ja kokoava loppuluento
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin tekstien käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan lopuksi yhdessä joko hieman ennen tehtävän palautus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lehtipuu, Outi & von Waissenberg, Hanne 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, Petri; Huttunen, Niko & Virtanen, Kalevi (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Helsinki: Kirjapaja.35-58.
- Muu sovittava kirjallisuus tai materiaali.