MMK02MK20PMK Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)
Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 21.02.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle MMK02MK20PMK Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-3018 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Sisältö
- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen
Aika ja paikka
Toteutuksessa aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luentoja ja seminaareja)
Oppimateriaalit
Suoritettava kirjallisuus oppimistehtävässä soveltuvin osin:
•Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö. Saatavilla http://www.intermin.fi/julkaisu/142014?docID=54138
•ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) verkko-alustalla
Muu lähdeaineisto oppimistehtävän aiheesta
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
•kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
•yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
•ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
Opintosuorituksen kuvaus
luennot ja videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
•kulttuurisensitiivinen työote
•ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
•esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä: blogi (ryhmätehtävä):
•haastattelu ja/tai toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
• reflektio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.