KNA02PK20HKI Kirkon nuorisotyön työmuodot (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0203A15S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.02.2020 - 28.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutukselle KNA02PK20HKI Kirkon nuorisotyön työmuodot KNA0203A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- osaa hyödyntää verkkoa nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- rippikoulu ja muut kirkon nuorisotyön muodot
- verkko nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Oppimateriaalit
KNA-jakson luentomateriaalit
Luentotallenteet:
Näitä hyödynnetään tutustumisen ja havaintojen/muistiinpanojen teon jälkeen luennoilla tai mahdollisissa verkkokeskusteluissa
• Jouko Porkka: Rippikoulun ja konfirmaation kehityshistoria ja teologia
• Jouko Porkka: Rippikoulun kehitys Suomessa
• Tuula Vinko ja Jouko Porkka: Seurakunta päivähoidon, koulun ja oppilaitoksen kumppanina
• Verken erikseen ohjeistetut lähdemateriaalit
(Verke on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön nimittämistä valtakunnallisista palvelu- ja kehittämiskeskuksista, erikoistunut digitaaliseen nuorisotyöhön)
Muita Verken julkaisuja
• Digitaalinen nuorisotyö kirkossa: Meri-Anna Hintsalan selvitys
Muu materiaali:
• Aaltonen, Heli; Pruuki, Lassi & Saarainen, Pekka 2004. Rippikoulun käsikirja. Hki: Kirjapaja
• Porkka Jouko (toim.) 2008. Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: LK-Kirjat (s. 15 - 93)
• Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 2017:60
• Isoja Ihmeitä. Isostoiminnan linjaus 2016. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43.
• Ketola, Tapani & Varis, Tuovi 2002. Leirituuli. Käsikirja leiritoiminnan järjestäjille ja ohjaajille. Helsinki: Lasten Keskus.
• Kumppanuuden korit. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kumppanina -esite.
• Kuusi, Riitta & Porkka, Jouko (toim.) 2006. Yhtä paljon kaikille ei ole yhtä paljon kaikille. Erilaiset oppijat rippikoulussa. Hki: Kirkkohallitus
• Läsnäolon nuorisotyö: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön missio, visio ja strategia 2015
• Porkka, Jouko 2004. On kunnia olla isonen. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon isostoiminta 2000-luvun alussa. Hki: Kirkkohallitus.
• Pruuki, Lassi 2010. Rippikoulun pikkujättiläinen. Helsinki. LK-kirjat.
• Rippikoulu kaikille - kärsivällisyyttä, selkeyttä, rakennetta. Hki: LK-Kirjat
• Jokela, Eero & Pruuki, Heli 2010. Jo iso, vielä pieni -kouluikäisen lapsen maailma. Helsinki: LK-kirjat.
• Hakkarainen Kaarina & Vappula Katri. 2015. Mikä ikä? 10 - 14 -vuotiaat seutakuntalaisina. Helsinki: Lasten Keskus.
• Ritokoski, Sami 2010. Työ, jolla on tulevaisuus. Seurakunnallisen varhaisnuorisotyön ydin ja haasteet työntekijöiden kuvaamina.
• Turvallinen seurakunta. 2019. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus 2019: 79.
• Seurakuntatoiminnan turvallisuusohjeet 2007 ja Seurakunnan retki- ja leiritoiminnan turvallisuusohjeet 2006.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja kirkon nuorisotyön työmuotoja
yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää verkkoa nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja
työntekijöiden kanssa
Ydinsisällöt
• rippikoulu ja muut kirkon nuorisotyön muodot
• verkko nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Tässä osasuorituksessa käsitellään kirkon kasvatus- ja nuorisotyön erilaisia työmuotoja sekä rippikoulua ja isostoimintaa.
Suoritus koostuu luento-opetuksesta, luentotallenteisiin ja muuhun lähdemateriaaliin perehtymisestä, oppimistehtävästä, mahdollisesta verkkokeskustelusta ja rippikouluseminaarista. HUOM! Opintojakson aloitukseen ja johdantoluennolla pakollinen läsnäolo. Lähiopetuksen poissaolot korvattava.
Oppimistehtävässä ja mahdollisessa verkkokeskustelussa paneudutaan rippikoulua ja isostoimintaa koskevaan tutkimustietoon sekä yhden rippikouluryhmän puolen vuoden prosessin suunnitteluun. Ryhmätehtävässä laaditaan yhtä rippikouluryhmää koskeva puolen vuoden rippikoulusuunnitelma – rippikoulun ilmoittautumisesta konfirmaatiojuhlaan asti. Lisäksi tämän kokonaissuunnitelman pohjalta laaditaan tarkempi toteutussuunnitelma yhdestä opetustuokiosta.
Rippikouluseminaarissa ryhmät esittelevät suunnitelmansa ja kukin ryhmä toteuttaa näytteen tekemästään opetustuokiosta.
Suoritus koostuu lähiopetukseen ja verkkokeskusteluun osallistumisesta sekä oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. Oppimistehtävän hyväksyttyyn suoritukseen liittyy myös ryhmän ja sen jäsenten arviointi oppimistavoitteiden saavuttamisesta ja ryhmän työskentelystä.
Arviointi: 1 – 5 / täydennettävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisöpajan mahdollisuuksien mukaan seuraavista vaihtoehdoistaa kootaan yksi isompi kokonaisuus.
•Opiskelijat voivat osallistua yhteisöpajassa nuorille ja/ tai nuorten kanssa verkkotyön kehittämistoimintaan.
•Osallistuminen yhteisöpajassa tai omassa seurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin nuorten kanssa.
•Yhteisöpajassa osallistuminen rippikoulun ja isostoiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin
•Yhteisöpajassa osallistuminen kouluyhteistyön suunnitteluun ja kehittämiseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija haastattelee sekä varhaisnuorisotyöntekijää että nuorisotyöntekijää heidän työnsä sisällöstä, tarvittavasta osaamisesta ja siitä, miten työtä tulisi kehittää. Lisäksi opiskelija osallistuu yhden rippikoulun suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelijan tulee myös pitää rippikoulussa opetussessio, joka dokumentoidaan kuvin ja sanoin ja josta opiskelija kerää palautteen rippikoululaisilta ja yhdeltä mukana olleelta työntekijältä. Opiskelija tekee kaikesta kirjallinen raportin, jossa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
AHOT
Tuore osaaminen, joka on hankittu äskettäin. Silti uudet rippikoulu- ja isossuunnitelmat tulee suorittaa, mikäli niitä ei ole suoritettu aikaisemmin.
Esitietovaatimukset
DTA I, DTA II ja DKA tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Lisätiedot
,