Siirry suoraan sisältöön

SIE01MK20POR Sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen menetelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: SIE0103A15S-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.04.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Ilona Kontinen
Ryhmät
F44sosd
F44sosd
Opintojakso
SIE0103A15S

Toteutukselle SIE01MK20POR Sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen menetelmät SIE0103A15S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti

Sisältö

- sielunhoidon menetelmät
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä

Oppimateriaalit

Luentotallenne:
•Porkka, J. (9.6.2014). Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus [Luentotallenne]. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://echo.diak.fi:8080/ess/echo/presentation/7b3c3360-7340-4014-a2a4-ef99ad54eff5
Sakasti sivuilla esim. sielunhoitokortit:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=julkaisu&tit=Sielunhoitokortti
Lisäksi sielunhoidon menetelmäkirjallisuutta valitun menetelmän mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana (kirjallinen reflektiivinen tehtävä)
Opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
Opintosuorituksen kuvaus
Jakso toteutetaan monimuotona.
1. Orientoiva tehtävä
Orientoivassa tehtävässä palataan ensimmäisen lukukauden tehtäviin: "Oma elämänkulku lapsuudesta nykypäivään" (Ihmisen persoonallinen kasvu ja kehitys -opintojakso) ja "Lähtökohtani kirkollisiin opintoihin" (DKT 1, Hengellisyys ja hartaus). Näissä tehtävissä aloitettua ammatillisen kasvun ja kriittisen reflektion prosessia syvennetään nyt sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen näkökulmasta.
2. Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja -tehtävä aloitetaan heti orientoivan tehtävän tekemisen jälkeen, viimeistään jakson alkaessa. Opiskelija katsoo ensin videotallenteen Jouko Porkka: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus. Tämän jälkeen opiskelija valitsee itseään kiinnostavan tavan/kiinnostavia tapoja hoitaa omaa hengellistä elämää sekä aloittaa hengellisen matkapäiväkirjan pitämisen. Matkapäiväkirjaa pidetään koko jakson ajan ja siitä tuotetaan essee, joka palautetaan jakson lopussa Moodle Roomsiin. Päiväkirja on pelkästään opiskelijaa itseään varten eikä sitä palauteta mihinkään.
3 a. Lähiopetus
Lähiopetus sisältää luentoja SIELUNHOITO kokonaisvaltaisesti ja simulaatioharjoituksia
3 b. Oppimistehtävä
Tehtävässä perehdytään sielunhoidon muotoihin ja menetelmiin luentojen ja kirjallisuuden avulla ja niiden pohjalta ryhmä tekee tuotoksen, joka esitetään seminaarissa. Opintojakson vastaava opettaja organisoi menetelmien valinnan niin, että ryhmät perehtyvät eri menetelmiin. Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että monialaisessa opiskelijaryhmässä eri kirkollisten suuntautumisvaihtoehtojen opiskelijat voivat oppia toisiltaan erilaisten ryhmien parissa tehtävää työtä. Jakso täydentää ammatillisten opintojen aikana käytyjä menetelmäopintoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydynHOPS-keskustelun mukaan. Orientoiva tehtävä ja retriitti voidaan erityisistä syistä toteuttaa opintojakson varsinaisen toteutusajan ulkopuolella.

Esitietovaatimukset

Edeltävät sielunhoidon opinnot

Siirry alkuun