KNA03MS20HKI Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0303A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutukselle KNA03MS20HKI Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset KNA0303A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden parissa - ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
- tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat
Sisältö
- yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
- kriisityö
- etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus
Oppimateriaalit
KNA-jakson luentomateriaalit
Luentotallenteet:
o Erityisnuorisotyö: Nettiriippuvaisten poikien ryhmät (Toni Majola, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
o Erityisnuorisotyö: Moottoripajatoiminta (Veijo Kiviluoma, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
o Saapastoiminnan kehitys ja nykyisyys (Veijo Kiviluoma, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
Muu materiaali:
o Kauppila Reijo A. 2011. Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväksylä: PS-Kustannus
o Kopakkala Aku. 2011. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: EDITA: Suomen Psykologiliitto ry.
o Pruuki Heli (toim.) 2008. Nuorten sielunhoidon käsikirja. Helsinki: Lasten Keskus
o Läsnäolon nuorisotyö. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön linjaus. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja: Kirkko ja toiminta. 2016:54
o Kaartinen-Koutaniemi Jaakko (toim.) 2012. Etsivässä työssä. Helsinki: Lasten Keskus.
Oppimistehtävässä ja menetelmäpajassa hyödynnettäviä materiaaleja: kts. oppimisalustalta tehtävän ohjeistus.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten,
nuorten ja perheiden parissa
• ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia
kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat
Ydinsisällöt
• yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
• kriisityö
• etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Lähiopetuksessa käsitellään ryhmätoiminnan kysymyksiä, lasten ja nuorten osallisuutta ja toimijuutta sekä suru- ja kriisityötä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Osasuoritukseen sisältyy myös luentotallenteisiin tutustumista ja niiden antia hyödynnetään opetuksessa.
Tiimitehtävässä perehdytään vertaisryhmätoimintaan ja erilaisiin Raamatun opetukseen liittyviin menetelmiin. Ryhmä suunnittelee valitsemalleen ryhmälle (vertaisryhmä tai joku muu ryhmä) kuuden kokoontumiskerran kokonaisuuden.
Menetelmäpajassa opiskelijatiimit esittelevät tekemänsä ryhmätoiminnan suunnitelmat ja pitävät opetussession valitsemastaan menetelmästä sekä mahdollisesti toteuttavat ryhmäntoimintaan soveltuvan hartauden.
Osasuorituksen päätteeksi tiimi ja sen jäsenet arvioivat työskentelyään ja oppimistavoitteiden saavuttamista kirjallisesti raportissa/oppimisalustalla.
Arviointi: 1 – 5 / täydennettävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus suorittaa yhteisöpajassa suunnittelemalla ja ohjaamalla jotakin prosessin omaista varhaisnuorten, nuorten, nuorten aikuisten tai vanhempien ryhmää yhdessä työntekijän kanssa.
Tehtyjä suunnitelmia voi myös toteuttaa seurakuntaharjoittelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija suorittaa tehtävän tutustumalla eri menetelmiin ja suunnittelee yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa vertaisryhmän toteutuksen ja on mukana toteutuksessa työntekijän parina ohjaamassa. Opiskelija käyttää vertaisryhmässä kahta eri menetelmää. Kirjallinen raportti, joka pitää sisällään eri menetelmien lyhyet esittelyt, vertaisryhmän suunnitelman, toteutuksen, opiskelijan omat suunnitelmat kahden eri menetelmän käytöstä sekä arvioinnin. Kirjallisessa raportissa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.
Esitietovaatimukset
DKT I, DKT II ja DIA