Siirry suoraan sisältöön

TYÖ1PK20TKU Ammatillinen järjestäytyminen ja urasuunnittelu, 5 op ***( TYÖ11 Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt) (2op)

Toteutuksen tunnus: TYÖ1102A11H-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 27.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Satu Elo
Ryhmät
G41vtk
G41vtk
Opintojakso
TYÖ1102A11H

Toteutukselle TYÖ1PK20TKU Ammatillinen järjestäytyminen ja urasuunnittelu, 5 op ***( TYÖ11 Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt) TYÖ1102A11H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija valmistuu siirtymään työelämään etsimällä työpaikkaa itselleen. Aiemmin hän on jo tehnyt harjoitteluhakemuksia potentiaalisille tuleville työpaikoilleen opiskelijana (tulkkauspalveluyrityksetja Vammaistentulkkauspalvleukeskukseen). 4. lukukauden jaksossa Viittomakieli työelämässä hän on tehnyt myös termityöskentelyä työelämätaitoja varten. Opiskelija jäsentää ammatti-identiteettiään ja ammatillisuuttaan tehdessään urasuunnittelua ja työhakemuksia.Tässä jaksossa hän suunnittelee oman ammattiosaamisensa markkinointia työelämälle ja valmistautuu käymään työhaastattelussa.
Työuran suunnittelu- ja vaikuttamistoiminta työssä tulevat nyt vakavasti tarkasteltaviksi ja omaksuttaviksi jaksoissa TYÖ 1, 2 ja 3. Samalla sisällöt tulevat tutuksi ajatellen työelämätulkkausta. Opiskelija on oppimisprosessinsa aikana jo tehnyt valintoja, joissa on asemoinut itseään ja omaa osaamistaan työmarkkinoilla. Tässä jaksossa hän suunnittelee, miten aikoo laajentaa ja syventää ammattitaitoaan työelämässä opiskelun jälkeen, ja pohtii myöstyöelämän tulevaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Opiskelija on jo opiskelijanäkökulmasta lähestynyt yhteiskunnallista vaikuttamistoimintaa ja edunvalvontaa O´,Diakon toiminnan kautta. Hän on mahdollisesti jo liittynytkin , Suomen Viittomakielentulkit ry:een ja tulkkausalan ammattijärjestöön opiskelijajäsenenä tai hän on voinut toimiaalan yhdistystoiminnassa.Nyt opiskelija hankkii valmiuksia vaikuttamistoimintaan muuallakin kuin opiskeluorganisaatiossaan ja opiskelijana. Työelämän keskeinen lainsäädäntö ja työelämän keskeiset mekanismit, kuten YT-menettely, luottamusmiestoiminta, työsuojelu yms. tulevat hänelle tutuiksi tällä jaksolla.
Tulkkausalan yritykset ovat tiimiorganisaatioita, joissa pidetään työpalavereita ja muita kokouksia. Niissä tarvitaan neuvottelutaidon ja kokoustekniikan osaamista eri rooleissa. Työyhteisötaitoihin ja työyhteisön eri rooleihin ja niihin liittyviin taitoihin (alaistaidot, johtamistaidot, tiimityötaidot) tutustuminenauttavat työelämän vuorovaikutussuhteiden seuraamisessa, reflektoinnissa ja omaksumisessa. Jaksolla harjoitellaan sihteerinä toimimista. Sen lisäksi jaksoissa TYÖ 2 ja 3 harjoitellaan työtulkkausta kokouksissa.
Opintojen vaihe
Neljännen vuoden kevät, opintojen loppuvaihe.

Oppimateriaalit

Saarikko Saara & Suonpää Heta 2014: UUSI TULKKI HALUAA TÖIHIN: Selvitys 2011-2013 valmistuneiden viittomakielentulkkien työllistymisestä. (työelämän rekrytointi; urapolku-tehtävän taustamateriaali)


Ojanen Sirpa, 2012. MÄ MISTÄ LÖYTÄISIN SEN LAULUN? Nimeämisen merkitys dokumentoinnissa ja tiedon haussa Vian intranetissä (Theseus) (tiedonhankintatehtävä, toiminnanohjaus)

Pakkala Pigga-Maiju, 2013. Työntekijä aktiivisena työhyvinvoinnin edistäjänä tulkkauspalveluyrityksessä.

Sundelin Liinu, 2013. Viittomakielentulkkien perehdyttäminen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055(työlainsäädäntà ¶)

Oheiskirjallisuus:

Lahti Mari 2013, 2013. TEE TOISILLE NIIN KUIN HALUAISIT ITSELLESI TEHTÄVÄN: Alaistaidot ja niiden kehittäminen viittomakielialan yritys Viparossa.

Raitio-Virtanen, Suvi-Maaria, 2013. KARTOITUS VIITTOMAKIELENTULKKIEN AJATUKSISTA JA ODOTUKSISTA TYÖNSÄ TULEVAISUUDESTA JA SEN TULOSTEN HYÖDYNTÄMISESTÄ VIITTOMAKIELEN TULKKAUSALALLA.

Mäki Kirsi, 2013. Esimiestyön erityispiirteet viittomakielen tulkkausalalla.

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
•tuntee oman alansa ammattijärjestöt ja ymmärtää niiden merkityksen
?osaa hahmottaa ammattijärjestöjen roolin yhteiskunnassa
?osaa vaikuttamistoiminnan perusperiaatteet
?osaa keskeisen lainsäädännön jatyöelämän mekanismit

•osaa suunnitella urapolkuaan
?osaa hahmottaa oman jatkokoulutustarpeensa pitkällä tähtäimellä
?osaa priorisoida eri vaihtoehtoja yksityiselämän, työn ja opiskelun välillä
?osaa työelämätulkkauksen keskeiset periaatteet

•osaa tehdä sekä suomenkielisen että viittomakielisen työhakemuksen liitteineen
?osaa hahmottaa Tulkki AMK:n erilaiset työllistymismahdollisuudet työelämäkentällä
?osaa hahmottaa sen, minkälaista tekijää eri työpaikkailmoituksissa haetaan
?osaa tuoda esille omaa osaamistaan monipuolisesti kirjallisesti ja viittoen

•osaa valmistautua työhaastatteluun ja olla haastateltavana
?osaa ottaa selvää hakemansa työn osaamisvaateista
?osaa ilmaista vuorovaikutteisesti suullisesti/viittoen oman osaamisensa
?osaa käydä palkkaan ja työsuhteeseen liittyviä keskusteluja

•osaa kirjoittaa kokouspöytäkirjan.
?osaa toimia sihteerinä suullisissa ja viitotuissa kokouksissa
?osaa tehdä informatiivisen ja selkeän keskustelu- ja päätöspöytäkirjan/muistion
?osaa dokumentoinnin ja arkistoinnin perusperiaatteet

Tarkennetut ydinsisällöt
•ammattiyhdistysjärjestäytyminen
?työlainsäädännön keskeisin sisältö
?palkkaneuvottelut
?työsuojelu (työterveys- ja turvallisuus)
?YT-menettely
?eläkeasiat
?ammattijärjestöt, -liitot ja -yhdistykset ja niiden tehtävät
?Akavan Erityisalat, Suomen Viittomakielen Tulkit ry, Suomen puhevammaisten tulkit ry, Suomen kirjoitustulkit ry
?yhteiskunnallinen vaikuttaminen järjestötasolla
?vaikuttamisviestintä

•urasuunnittelu
?tulevaisuuden ennakointi
?työelämän osaamistarpeet
?jatkokoulutussuunnitelma
?Tulkki YAMK, alan maisteriopinnot, Erko

•työnhakudokumentit
?kirjallinen, vapaamuotoinen hakemus
?muotoon sidottu hakemus
?omasta osaamisesta kirjoittaminen

•työhaastattelu
?tiedonhaku haetusta työpaikasta
?suullinen/viitottu työhaastattelu
?omasta osaamisesta kertominen
?omasta palkasta ja työsuhdeasioista neuvotteleminen
?tulkkina toimiminen työhaastattelussa

•esityslista, pöytäkirja, muistio
?kirjallinen/viitottu muistio yms.
?muistioiden yms. taltiointi, levitys ja arkistointi

Pedagoginen toteutus
Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt2 op
•Lähiopetus 1. Luento. Johdanto opintojaksoonsekä itsenäisen tehtävän, tiedonhankintatehtävän ja lukupiirityöskentelynohjeistus(vastuuopettaja). Työlainsäädäntö (vieraileva luennoitsija)
•Lähiopetus 2. Ammattijärjestöt, -liitot ja -yhdistykset yleisellä tasollasekä niiden tehtävät ja merkitykset työelämässä(Tulkkauksen lehtori)
•Lähiopetus 3. Vierailijaluento. Vierailijat alan liitoista ja yhdistyksistä kertovat toiminnastaan. (Vierailijat)
•Lähiopetus 4. Luento. Urasuunnittelun teoriaa ja oman urapolun suunnittelu.(Tulkkauksen lehtori)
•Itsenäinen tehtävä: Tulkin urapolku -haastattelu ja koosteen laatiminen
•Lähiopetus 5. Haastattelujen purku
•Itsenäinen opitun omaksuminen


Työelämätaidot3 op
•Tiedonhankintatehtävä: Laatukäsikirjat ja toiminnanohjausjärjestelmät ja niiden merkitys työelmässä.
•Lähiopetus1. Oman ammattitaidon jäsentäminen ja itsensä asemointi työelämään. Miten markkinoin itseni työelämälle? (vastuuopettaja)
•Lähiopetus 2. Työhakemus ja vuorovaikutus työhaastattelussa (suomen kielen lehtori)
•Lähiopetus 3. Kokoustekniikka sekä roolit ja tehtävät kokouksissa (suomen kielen lehtori)
•Lähiopetus 4. Erilaiset kokoukset ja tavat dokumentoida niitä (suomen kielen lehtori)
•Itsenäinen tehtävä: Opiskelija osallistuu harjoittelun aikana kokoukseen, jossa hän tekee muistiinpanoja. Niiden perusteella hän laatii myöhemmin kolme asiakirjaa:keskustelupöytäkirjan, päätöspöytäkirjan ja muistion.
•Lähiopetus 5. Tiedonhankintatehtävän purku (vastuuopettaja)

Oppimistehtävät
Työlainsäädäntö ja ammattijärjestöt 2 op

Tulkin urapolku -haastattelu ja koosteen laatiminen


Työelämätaidot 3 op

Tiedonhankintatehtävä

Pitchaus

Oppimistehtävien palautuspäivät
Ilmoitetaan Fronterilla.

Kansainvälisyys

Työelämäosaaminen, tulkin työ.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastuulehtoreiden kanssa.

Lisätiedot

AHOT
Vaatii aiempaa työkokemusta tulkin työstä.

Siirry alkuun