Siirry suoraan sisältöön

OMA2MK20DIAK Oman äidinkielen opetus 2, 5 op *** (OMA21 Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito) (1op)

Toteutuksen tunnus: OMA2101A12H-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.09.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.04.2020 - 28.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettajat
Jaana Puurunen
Ryhmät
A43astu
A43astu
Opintojakso
OMA2101A12H

Toteutukselle OMA2MK20DIAK Oman äidinkielen opetus 2, 5 op *** (OMA21 Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito) OMA2101A12H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opiskelija on jaksolla Oman äidinkielen opetus 1 -jaksolla hankkinut pohjatiedot opettajana toimimisen, oppimisen ja opettamisen perusteista. Tällä jaksolla hän hankkii käytännön taitoja äidinkielen opetukseen ja harjoittelee niitä simuloidusti. Hän hyödyntää opintojensa aikana saamaansa opetusta omasta kielestään. Tavoitteena on saavuttaa riittäviä pedagogisia taitoja oman kielen opettamiseen ja ohjaamiseen koulussa. Koulutusohjelman päätähtäin on valmistaa tulkkeja, mihin sisältyy myös kielen ammattilaisuus. Oman kielen opetuksen kokonaisuudessa ,

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa äidinkielen opetuksen pedagogiikkaa ja kielididaktiikan menetelmiä oman äidinkielen opetuksessa
- ymmärtää tavoitteen asettelun ja suunnittelun merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja opetustyössä
- osaa suunnitella oman kielen opetusta
- ymmärtää oman kielen ohjauksen osana oppilaan identiteetin ja sosiaalisen integraation vahvistamista
- tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä

Sisältö

Ydinsisällöt
- äidinkielen opetuksen pedagogiikan ja kielididaktiikan perusteet
- suunnittelu ohjaus- ja opetustyössä
- arviointi

Oppimateriaalit

, ,

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija

•tuntee ja osaa soveltaa äidinkielen opetuksen pedagogiikkaa ja kielididaktiikan menetelmiä oman äidinkielen opetuksessa

?osaa tunnistaa ja soveltaa keskeisiä oppimiskäsityksiä


?osaa hyödyntää kielididaktiikan keskeisiä menetelmiä


?hahmottaa oman kielen opetuksen ja sen oppimisen välisen kyberneettisen suhteen


?osaa esiintyä ja olla vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa kielenmallina



•ymmärtää tavoitteen asettelun ja suunnittelun merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja opetustyössä

?osaa kytköksen tavoitteiden ja arvioinnin välillä


?osaa kielentää selkeästi oppimistavoitteet ja selittää oppilaille ne


?osaa asettaa tavoitteet oppiaineksen mukaan


?osaa asettaa tavoitteet oppilaiden mukaan ja eriyttää opetusta



•osaa suunnitella oman kielen opetusta

?osaa tehdä tuntisuunnitelman


?osaa sitoa oppiaineksen tuntien tavoitteisiin


?osaa laatia tehtäviä sekä luokkahuoneen sisäiseen että sen ulkopuoliseen oppimiseen


?osaa valmistella oppimateriaalia ja käyttää opetusvälineitä


?osaa jakaa opetukseen käytettävän ajan oikein ja eriyttää oppiainesta


?osaa käyttää opetusteknologiaa


?osaa arvioida toimintaansa opettajana



•tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä.

?osaa eurooppalaisen viitekehyksen ohjaavan merkityksen opetuksen arvioinnissa


?osaa hahmottaa kielen rakenteen ja käytön kannalta oleelliset arvioinnin kriteerit ja soveltaa niitä


?osaa arvioinnin eri muodot (evaluaatio, taitotasoarviointi, saavutusarviointi, alkuvaiheen arviointi, päättöarviointi)


?osaa arvioida omaa työtään opettajana



•ymmärtää oman kielen ohjauksen osana oppilaan identiteetin ja sosiaalisen integraation vahvistamista

?osaa arvioida oppilaan lähtötason ja oppimisen edellytykset


?osaa eriyttää opetusta



•tuntee perusopetuksen arvioinnin kriteerit ja osaa soveltaa niitä.

?osaa eurooppalaisen viitekehyksen ohjaavan merkityksen opetuksen arvioinnissa


?osaa hahmottaa kielen rakenteen ja käytön kannalta oleelliset arvioinnin kriteerit ja soveltaa niitä


?osaa arvioinnin eri muodot (evaluaatio, taitotasoarviointi, saavutusarviointi, alkuvaiheen arviointi, päättöarviointi)


?osaa arvioida omaa työtään opettajana

Pedagoginen toteutus

Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito 1op

•esiintymistaidot, äänenkäyttö, opettajan vakuuttavuus ja vaikuttavuus ja opettajan vuorovaikutustaidot


Opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen2op

•kielididaktiikkaa, kielitaidon arviointi, tuntisuunnitelma opettajan työvälineenä, oppitunnin suunnittelu, opetusmateriaalin suunnittelu


Opetusnäyte 2 op

•Oppitunnin pitäminen


•Etäohjaus AC:llä tarvittaessa (tuntisuunnitelma palautetaan etukäteen)

Oppimistehtävät
Opettajan esiintymis- ja ilmaisutaito 1op

•kaksi videobloggausta


Opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen 2op
•tuntisuunnitelman tekeminen
•toisen opiskelijan pitämän oppitunnin seuraaminen ja palaute siitä

Opetusnäyte 2 op
•oppitunnin pitäminen
•yhteenveto opitusta Pecha kucha -menetelmällä

Lisätiedot

Aikaisemmat yliopistotasoiset pedagogiset opinnot
Työkokemus oman äidinkielen opetuksesta

Siirry alkuun