Siirry suoraan sisältöön

TKI02MK20HKI Aineistot ja analyysimenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: TKI0205Y15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 30.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Innovaatiot ja kumppanuudet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
Opettajat
Marja Katisko
Titta Riihimäki
Elina Turunen
Ryhmät
Y47tersy
Y47tersy
Y47sosay
Y47sosay
Opintojakso
TKI0205Y15S

Toteutukselle TKI02MK20HKI Aineistot ja analyysimenetelmät TKI0205Y15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Soveltaa aineiston analyysimenetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Kriittisesti eritellä ja arvioida aineiston luotettavuuteen ja eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä
- Esittää luotettavasti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia

Sisältö

- Aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen
- Tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyden arviointi
- Aineistojen luotettavuuden arviointi
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeen raportointi

Oppimateriaalit

Analyysimenetelmistä ja luotettavuudesta katso TKI01:n kirjallisuusluettelo.
Lisäksi tutkimusetiikan kirjallisuutta:
Clarkeburn, H.& Mustajoki, A. (2007).Tutkijan arkipäivän etiikka.Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.) (2006). Etiikkaa ihmistieteille. Helsinki: STKS.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (HTK-ohje 2012).http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Kuula, A., (2011) Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N.& Vehkalahti, K. (toim.) (2010). Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto.
Mäkelä, K. & Stenius, K. (2007). Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Pohjola, A. (toim.) (2003). Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi : Lapin yliopisto.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuus rakentuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja kaksiosaisesta (A+B) oppimistehtävästä. Se liittyy läheisesti myös opinnäytetyöprosessiin.
1. lähipäivä: Teema: Aineiston analyysimenetelmät
Lähipäivässä keskitytään aineiston analyysimenetelmiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio A. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:

2. lähipäivä: Teema: Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
Lähipäivässä keskitytään opinnäytetyön prosessin (tiedonhankinta, analyysi ja tulosten esittäminen) luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio B. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:

Siirry alkuun