TKI02MK20HKI Aineistot ja analyysimenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: TKI0205Y15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 30.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Innovaatiot ja kumppanuudet
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
- Opettajat
- Marja Katisko
- Titta Riihimäki
- Elina Turunen
- Ryhmät
-
Y47tersyY47tersy
-
Y47sosayY47sosay
- Opintojakso
- TKI0205Y15S
Toteutukselle TKI02MK20HKI Aineistot ja analyysimenetelmät TKI0205Y15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Soveltaa aineiston analyysimenetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Kriittisesti eritellä ja arvioida aineiston luotettavuuteen ja eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä
- Esittää luotettavasti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia
Sisältö
- Aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen
- Tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyden arviointi
- Aineistojen luotettavuuden arviointi
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeen raportointi
Oppimateriaalit
Analyysimenetelmistä ja luotettavuudesta katso TKI01:n kirjallisuusluettelo.
Lisäksi tutkimusetiikan kirjallisuutta:
Clarkeburn, H.& Mustajoki, A. (2007).Tutkijan arkipäivän etiikka.Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.) (2006). Etiikkaa ihmistieteille. Helsinki: STKS.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (HTK-ohje 2012).http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Kuula, A., (2011) Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N.& Vehkalahti, K. (toim.) (2010). Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto.
Mäkelä, K. & Stenius, K. (2007). Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Pohjola, A. (toim.) (2003). Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi : Lapin yliopisto.
Opetusmenetelmät
Opintokokonaisuus rakentuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja kaksiosaisesta (A+B) oppimistehtävästä. Se liittyy läheisesti myös opinnäytetyöprosessiin.
1. lähipäivä: Teema: Aineiston analyysimenetelmät
Lähipäivässä keskitytään aineiston analyysimenetelmiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio A. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
2. lähipäivä: Teema: Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
Lähipäivässä keskitytään opinnäytetyön prosessin (tiedonhankinta, analyysi ja tulosten esittäminen) luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio B. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä: