HAEMK20HKI Hyvinvointialojen etiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: HAE0005Y15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2020 - 15.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Innovaatiot ja kumppanuudet
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
- Opettajat
- Minna Valtonen
- Olli Vesterinen
- Ryhmät
-
Y47tersyY47tersy
-
Y47sosayY47sosay
- Opintojakso
- HAE0005Y15S
Toteutukselle HAEMK20HKI Hyvinvointialojen etiikka HAE0005Y15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Yksilötehtävän valmistelu ja palautus 2.-13.1.2020
Lähiopetuspäivä 14.1.2020
Esityksen tekemistä tiimeittäin 15.1.-1.4.2020
Tiimitehtävän väliaikatarkistus maaliskuulla (aika tarkentuu myöhemmin)
Lähiopetuspäivä 14.4.2020
Kirjallisen raportin laatimista tiimeittäin 15.1.-30.4.2020
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisältö
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Aika ja paikka
Diak, Helsingin kampus, 2.1.-30.4.2020
Oppimateriaalit
Etene (2011). Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Helsinki: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla: https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
IFSW (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles. Saatavilla https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/
Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiominnassa. Sanoma Pro: Helsinki.
- Lisäksi oman alan ammattieettiset ohjeistukset sekä ammattieettisen dilemman teemoihin liittyvä kirjallisuus ja lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisällöt:
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Toteutustapa
Kahteen läopetuspäivään (14.1. ja 14.4. 2020) osallistuminen, yksilötehtävä sekä ryhmätyönä tehtävä esitys (Podcast, video, e-posteri tms.) ja siihen liittyvä kirjallinen raportti.
Lähiopetuspäivien sisältö rakentuu seuraavasti:
14.1. 2020 klo 9-16: Orientoiva luento-opetus, yksilötehtävien koonti tiimikeskusteluna, tiimityöskentelyn käynnistäminen
14.4.2020 Luento-opetus, tiimitehtäviin liittyvä kokoava keskustelu
Tehtävät.
1. Yksilötyöskentely: Hyvinvointialojen ammattieettinen ongelmatilanne
Tehtävässä opiskelija tarkastelee jotain omasta työssä ilmennyttä ammattieettistä ongelmaa: Millaisia kysymyksiä eettiseen ongelmaan liittyi? Mikä teki tästä tapauksesta eettisesti haastavan? Tarkoituksena on pohtia tapausta eri osapuolten - asiakkaiden, työtovereiden, työyhteisön - näkökulmasta. Miten tilanteessa toimittiin ja miten siihen reagoitiin? Mitä yhteiskunnallisia merkityksiä teemaan sisältyy?
Opiskelija kirjoittaa tapauksen kuvauksesta ja pohdinnasta tekstin (1-2 sivua) ja valmistautuu keskustelemaan siitä lähijaksolla opiskelijatiimissä. Tehtävä palautetaan Moodleen ennen ensimmäistä lähipäivää. Yksilötehtävän arviointi on asteikolla täydennettävä-hyväksytty.
2. Tiimityöskentely: Etiikka ja yhteiskuntavastuu hyvinvointialoilla
Ensimmäisessä lähiopetuspäivässä muodostetaan tiimit, joissa opiskelijat esittelevät tapauskertomukset. Keskustelun perusteella tiimit valitsevat yhden ammattieettisen kysymyksen jatkotarkastelun kohteeksi.
Etäjaksolla tiimien tehtävänä on tarkastella aihetta keskustellen ja kirjallisuutta hyödyntäen.
Tiimityöskentelyssä on seuraavat vaiheet:
1) Aiheesta laaditaan esitys, esimerkiksi podcast, video, e-posteri tai muu vastaava, josta ilmenevät eettisen dilemman keskeiset teemat (ongelma, vaikutukset, ratkaisumahdollisuudet) tiivistetysti
2) Teemasta laaditaan myös enintään viiden sivun mittainen kirjallinen raportti Diakin kirjallisia tehtäviä koskevien ohjeiden mukaisesti. Raportissa tulee käyttää vähintään neljää kirjallista lähdettä. .
3) Kukin tiimi perehtyy syvälllisesti myös yhden muun tiimin esitykseen ja tuottaa siitä kysymykset 14.4. 2020 pidettävään kokoavaan keskusteluun.
Tehtävän tarkempi ohjeistus löytyy Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suorituksesta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.