Siirry suoraan sisältöön

ERIPS20HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: ERI0003A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.08.2020 - 28.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Hanna Hovila
Ryhmät
A43th
A43th
Opintojakso
ERI0003A15S

Toteutukselle ERIPS20HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen ERI0003A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä

Sisältö

- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo

Oppimateriaalit

•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
Lisäksi:
Istanbulin sopimus https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160401
Grans, L. (2018). Prevention of Honour-Related Violence through the Lens of the Right to Physical and Psychological Integrity. Åbo Academi, väitöstutkimus
Hujala, A., Tasinen, H., Oksman, E. Kuronen, R., Karttunen, A . & Lammintakanen, J. (2019) SOTE-ammattilaisten monialainen yhteistyö, Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat etusijalle. Yhteiskuntapolitiikka 84 (2019) 5-6, 592-600.
Kekomäki, M. (2019) Etiikasta ekonomiaan ja takaisin. Helsinki: Duodecim.
UN, Human Development Report http://hdr.undp.org/en/2019-report

Lisäksi ajankohtainen tutkimus ja materiaali mm. THL:n, WHO:n, Unicefin ja EU:n sivustot.

Opetusmenetelmät

Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina, eri yhteisöissa ja kulttuureissa sekä eri puolilla maailmaa. Opiskelija tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, huono-osasisuus, asunnottomuus, paperittomuus. Opiskelija osaa tulkita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa erityisen tuen ilmiöistä. Hän osaa toimia kielitietoisesti ja kulttuurisensitiivisesti. Hän ymmärtää terveydenhoitajatyön eettiset vaatimukset ja osaa toimia niiden mukaisestit. Opiskelija osaa kehittää etsivän ja jalkautuvan terveyden edistämisen menetelmiä ja osaa toimia terveyden edistämisen asiantuntijana osana moniammatillista ja -toimijaista tiimiä.

Opiskelija oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaalialan toimijat) kanssa. Opiskelija osaa käyttää selkokieltä ja vaihtoehtosia komminikoinnin menetelmiä.

Toimintansa perustana opiskelija oppii hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa. Opiskelija oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä.

Opiskelija oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan ja motivoimaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö).

Opiskelija osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja kunnioittavasti hyödyntäen voimavaristavia ja osallistavia työmenetelmiä. Opiskelija ohjaa, neuvoo ja tukee asiakkaita terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä (esim. omahoito, ravitsemus, päihteet, hygienia, liikunta, uni, sosiaaliset suhteet, vertaistoiminta). Hän pyrkii rakentamaan globaalia, ekososiaalisesti kestävää tulevaisuutta vaalimalla ihmisarvoa, sivistystä ja luonnon monimuotoisuutta. Opiskelija osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta. Hän toimii kollegiaalisesti ja tunnistaa myös omat voimavaransa ja osaamisensa rajat.
Sisältöjä:
- terveyspoliittisten ohjelmien suhde erityisen tuen ilmiöihin
- näyttöön perustuva tieto, saatavat ja saavutettavat palvelut
- huono-osaisuus, sosioekonomiset erot Suomessa ja maailmassa
- terveyden tasa-arvo, voimavaarat, koherenssi, salutogeneesi,
- sivistys, ekososiaalisuus ja kestävä kehitys
- kulttuurisensitiivisyys, selkokieli ja vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät
- jalkautuva ja etsivä työ
- asiakaslähtöinen, tasa-arvoon pyrkivä, voimavaraistava työote
- vaikuttavat menetelmät
- palveluihin ohjaaminen, monitoimijainen yhteistyö
- vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus
- empatiakuilu ja myötätuntouupumus
Riskien tunnistaminen, mm:
- lähisuhdeväkivalta, kunniaväkivalta, kaltoinkohtelu, silpominen
- pitkäaikaissairaudet ja vammaisuus
- seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt
- yksinäisyys, työttömyys, asunnottomuus, köyhyys
- maahanmuutto, pakolaisuus,

Opintojakson eteneminen:
- orientaatioluennot
- tiimityöskentely erikseen annetun ohjeistuksen mukaan
- loppuseminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana mahdollisuuksien maukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tiimityö arvioidaan numeerisesti 5-1/ täydennettävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops-keskustelua: 1) Tiimityön tekeminen yksin. Muiden oppimateriaalipaketteihin tutustuminen. tai 2) Koko opintojakson suorittaminen vaihtoehtoisella, kirjallisella tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli opintojakso on 80 tuntia opiskelijan työtä. Tästä noin puolet on lähiopetusta.

Esitietovaatimukset

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Siirry alkuun