TER01IMS20HKI Asiantuntijuus ja johtaminen terveydenhoitajatyössä (3op)
Toteutuksen tunnus: TER0103A15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.08.2020 - 20.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Ryhmät
-
A42thA42th
- Opintojakso
- TER0103A15S
Toteutukselle TER01IMS20HKI Asiantuntijuus ja johtaminen terveydenhoitajatyössä TER0103A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti työuran eri vaiheissa
- osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa ylläpitää ja kehittää tietoisuuttaan uusimmista oman ja lähitieteiden tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan ja toimia työryhmän vetäjänä tai lähiesimiehenä
- osaa arvioida yrittäjyyden edellytyksiä sosiaali- ja terveysalalla
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- osaa huolehtia omasta työterveydestään ja toimintakyvystään
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa
Sisältö
- terveyden edistämisen johtaminen
- tiimin ja työryhmän johtaminen
- päätöksentekotaidot
- urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- työsuhdeosaaminen
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- elinikäinen oppiminen
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus
- työhyvinvointi ja työnohjaus
Oppimateriaalit
- Alhanen,K., Kansanaho, A., Ahtiainen, O-P., Kangas, M., Soini, T. & Soininen, J. ( 2012) Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: ProTammi.
- Haarala, P. (2014). Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Saatavilla
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
- Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
- Kymäläinen, H-R., Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. (2016). Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu 2016. Helsinki: Helsingin yliopisto. Saatavana verkkoversiona.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (2019) (toim.). Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki. Gaudeamus.
- Rapp, S. (2015). Sisäinen yrittäjyys muutoksen tukena. ProGradu -tutkielma. Tampere : Tampereen yliopisto, Johtamiskoreakoulu
- Välinen, J. (2017). Sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet. Tietoa alan yrittäjille. Opinnäytetyö. Turku: Turku AMK.
Opetusmenetelmät
TAVOITEKUVAUS:
Opiskelija
- Osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan tulevalla terveydenhoitajan työuralla.
- Ymmärtää jatkuvan oppimisen ja itsensä johtamisen merkityksen terveydenhoitajan työssä.
- Ymmärtää terveydenhoitajien lähiesimieheltä tai työryhmänvetäjältä vaadittavan keskeisen osaamisen.
- Ymmärtää yrittäjyyden merkityksen terveydenhoitotyössä.
- Osaa huolehtia omasta työhyvinvoinnista ja ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä jaksamisen tukena.
YDINSISÄLLÖT:
- Terveyden edistämisen johtaminen
- Tiimin ja työryhmän johtaminen
- Päätöksentekotaidot
- Urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- Työsuhdeosaaminen
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitotyössä
- Elinikäinen oppiminen
- Kriittinen, reflektiivinen asiantuntijuus
- Työhyvinvointi ja työnohjaus
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
- Kirjallinen tehtävä (kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään opiskeluajan ammatillisen kasvun portfoliota)
- Lähiopetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua. Vaihtoehtoisena suoritustapana on opintokokonaisuuden kirjallisen tehtävän tekeminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op:n työ eli 81 tuntia opiskelijan työtä
Esitietovaatimukset
Kuusi ensimmäistä temaattista kokonaisuutta suoritettu