Siirry suoraan sisältöön

VAR02MS20POR Erityisvarhaiskasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A15S-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 20.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Satu Keisala
Inga Klen
Sari Jylli
Ryhmät
F46sos
F46sos
Opintojakso
VAR0205A15S

Toteutukselle VAR02MS20POR Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet

Sisältö

- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet

Oppimateriaalit

Dialogitentti/paritentti:
Vaadittava kirjallisuus määritellään Moodlessa.
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
•Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
•erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
•varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
•lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
•yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
•kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
•lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
•Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
•Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
•Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä, Tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset rästitenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Siirry alkuun