DKT22VK20DIAK Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2202A15S-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.03.2020 - 08.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle DKT22VK20DIAK Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi DKT2202A15S-3024 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla
Sisältö
- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
Oppimateriaalit
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171. (myös muut painokset käyvät)
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JOKO Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
TAI McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä Katekismus
- Lutherin Iso Katekismu
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja merkittävimpien muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
•Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä ja saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen soveltamiseen.
Oppimismenetelmät:
Luento-opetus
Kirjatentti (ensisijainen vaihtoehto) tai ryhmätehtävä
Tentissä suoritettavat teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on kirjatentti. Tentti voidaan toteuttaa myös pitkäkestoisena kotitenttinä, jossa materiaalia saa vapaasti käyttää.
Tentittävät teokset
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Gassmann, G. & Hendrix, S. (2005). Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. S. 11-47, 67-213.
Otteita Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä katekismus
- Lutherin Iso katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointi numeerinen 1-5