TUT2PS20TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) (2op)
Toteutuksen tunnus: TUT2102A11H-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Katri Huovinen
- Leena Sundqvist
- Hanna Saario
- Satu Elo
- Ryhmät
-
G45vtkG45vtk
- Opintojakso
- TUT2102A11H
Toteutukselle TUT2PS20TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) TUT2102A11H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Kurssin alussa aiheen valintaan opiskelija saa vinkkejä lehtoreilta, toisilta opiskelijoilta ja työelämästä. Seminaareissa ohjataan töiden sisällöllistä toteutusta ja tutkimuksen tekoa. Seminaarimainen työskentelytapa on opiskelijoille tässä vaiheessa opintoja uutta, joten alussa myös itse menetelmän ohjaamiseen tulee käyttää aikaa.
Opiskelija tuottaa ideapaperin sekä opinnäytetyön suunnitelman (joko tutkimussuunnitelman, työelämän kehittämissuunnitelman, projektisuunnitelman tai tuotekehityssuunnitelman), jonka liitteenä tulee olla tiedonhankinnan suunnitelma sekä mahdollinen tutkimuslupa/tutkimuskirje.
Opinnäytetyön suunnitelma perustuu tutkittavan ilmiön, työelämän kehittämiskohteen, projektin tai tuotteen kehittämiseen liittyvän ilmiön analyysiin. Suunnitelmassa esitetään perustellusti tutkimussuunnitelmaan, työelämän kehittämishankkeeseen, projektityöhön tai tuotteen kehittämiseen olennaisesti liittyvät osiot.
Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman itsenäisesti tai sovitussa ryhmässä. Mikäli opinnäytetyön suunnitelma tehdään pari- tai ryhmätyönä, niin opiskelijoiden tulee tiedostaa siihen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Opiskelija osallistuu tiedonhankinnan opetukseen ja tiedonhankinnan työpajaan (informaatikon vetämänä), jonka aikana tehdään tiedonhankinnan suunnitelma.
Opiskelija osallistuu suomen kielen opetukseen ja ohjaukseen, ja tekee tutkimuskirjeen.
Opiskelija osallistuu kahteen Diakin yhteiseen tutkimusmenetelmäpajaan.
Opinnäytetyön suunnitelmia käsitellään seminaareissa. Seminaariin osallistuminen edellyttää seminaarissa käsiteltävään työhön perehtymistä etukäteen. Seminaarit perustuvat reflektiiviseen opetusmenetelmään. Opiskelijat ilmoittautuvat Moodleen ennen seminaarikokoontumista ja jättävät samalla oman esitettävän työnsä Moodleen. Tämän jälkeen seminaaria vetävät opettajat jakavat opponoinnit. Opiskelijat näkevät opponointijärjestyksen Moodlesta ja saavat opponoitavat työt opiskelijatovereiltaan.
Aika ja paikka
Syksy, Turun kampus.
Oppimateriaalit
Diakin opinnäytetyöopas
Opintojakson oppimateriaalien kirjallisuuslista ja saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta: https://libguides.diak.fi/mydiak/kittut
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ohjattu seminaarityöskentely, opinnäytetyön itsenäinen tekeminen, atk:n, tiedonhaun ja suomen kielen ohjaus, tutkimusmenetelmien pajat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/opintopiste.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Valmiin opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät Diakin Opinnäytetyön -oppaasta. Opiskelijan tulee huomioida, että valmiin työn arvioinnissa otetaan huomioon opinnäytetyön eteneminen prosessina ja yhteistyö ohjaajien ja työelämän kanssa myös aikaisempien kurssien aikana.
Oppimistehtävien arviointi:
Hyväksyttävän ot-suunnitelman kriteerit: Opinnäytetyön suunnitelma vähimmäispituus on 10 tekstisivua (ks. ohjeet ), siinä tulee käsitellä metodisia kysymyksiä 2 sivun verran ja siinä tulee olla kaksi liitettä: tiedonhankinnan suunnitelma sekä tutkimuslupahakemus (jos tarpeen). Suunnitelma on myös kirjoitettava noudattaen Diakin opinnäytetyöoppaan kirjallisen työn ohjeita.
Ideapaperi on muodoltaan vapaampi, mutta siinä tulee käsitellä ohjeissa mainitut asiat.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa osallistuminen opetukseen ja seminaariin (esittely, opponointi).