Siirry suoraan sisältöön

TUT2PS20TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) (2op)

Toteutuksen tunnus: TUT2102A11H-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Katri Huovinen
Leena Sundqvist
Hanna Saario
Satu Elo
Ryhmät
G45vtk
G45vtk
Opintojakso
TUT2102A11H

Toteutukselle TUT2PS20TKU Tutkimus ja kehittäminen 2, 5 op *** (TUT21 Opinnäytetyöprosessi) TUT2102A11H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Kurssin alussa aiheen valintaan opiskelija saa vinkkejä lehtoreilta, toisilta opiskelijoilta ja työelämästä. Seminaareissa ohjataan töiden sisällöllistä toteutusta ja tutkimuksen tekoa. Seminaarimainen työskentelytapa on opiskelijoille tässä vaiheessa opintoja uutta, joten alussa myös itse menetelmän ohjaamiseen tulee käyttää aikaa.

Opiskelija tuottaa ideapaperin sekä opinnäytetyön suunnitelman (joko tutkimussuunnitelman, työelämän kehittämissuunnitelman, projektisuunnitelman tai tuotekehityssuunnitelman), jonka liitteenä tulee olla tiedonhankinnan suunnitelma sekä mahdollinen tutkimuslupa/tutkimuskirje.

Opinnäytetyön suunnitelma perustuu tutkittavan ilmiön, työelämän kehittämiskohteen, projektin tai tuotteen kehittämiseen liittyvän ilmiön analyysiin. Suunnitelmassa esitetään perustellusti tutkimussuunnitelmaan, työelämän kehittämishankkeeseen, projektityöhön tai tuotteen kehittämiseen olennaisesti liittyvät osiot.

Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman itsenäisesti tai sovitussa ryhmässä. Mikäli opinnäytetyön suunnitelma tehdään pari- tai ryhmätyönä, niin opiskelijoiden tulee tiedostaa siihen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.

Opiskelija osallistuu tiedonhankinnan opetukseen ja tiedonhankinnan työpajaan (informaatikon vetämänä), jonka aikana tehdään tiedonhankinnan suunnitelma.

Opiskelija osallistuu suomen kielen opetukseen ja ohjaukseen, ja tekee tutkimuskirjeen.

Opiskelija osallistuu kahteen Diakin yhteiseen tutkimusmenetelmäpajaan.

Opinnäytetyön suunnitelmia käsitellään seminaareissa. Seminaariin osallistuminen edellyttää seminaarissa käsiteltävään työhön perehtymistä etukäteen. Seminaarit perustuvat reflektiiviseen opetusmenetelmään. Opiskelijat ilmoittautuvat Moodleen ennen seminaarikokoontumista ja jättävät samalla oman esitettävän työnsä Moodleen. Tämän jälkeen seminaaria vetävät opettajat jakavat opponoinnit. Opiskelijat näkevät opponointijärjestyksen Moodlesta ja saavat opponoitavat työt opiskelijatovereiltaan.

Aika ja paikka

Syksy, Turun kampus.

Oppimateriaalit

Diakin opinnäytetyöopas
Opintojakson oppimateriaalien kirjallisuuslista ja saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta: https://libguides.diak.fi/mydiak/kittut

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ohjattu seminaarityöskentely, opinnäytetyön itsenäinen tekeminen, atk:n, tiedonhaun ja suomen kielen ohjaus, tutkimusmenetelmien pajat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/opintopiste.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Valmiin opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät Diakin Opinnäytetyön -oppaasta. Opiskelijan tulee huomioida, että valmiin työn arvioinnissa otetaan huomioon opinnäytetyön eteneminen prosessina ja yhteistyö ohjaajien ja työelämän kanssa myös aikaisempien kurssien aikana.

Oppimistehtävien arviointi:
Hyväksyttävän ot-suunnitelman kriteerit: Opinnäytetyön suunnitelma vähimmäispituus on 10 tekstisivua (ks. ohjeet ), siinä tulee käsitellä metodisia kysymyksiä 2 sivun verran ja siinä tulee olla kaksi liitettä: tiedonhankinnan suunnitelma sekä tutkimuslupahakemus (jos tarpeen). Suunnitelma on myös kirjoitettava noudattaen Diakin opinnäytetyöoppaan kirjallisen työn ohjeita.

Ideapaperi on muodoltaan vapaampi, mutta siinä tulee käsitellä ohjeissa mainitut asiat.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa osallistuminen opetukseen ja seminaariin (esittely, opponointi).

Siirry alkuun