Siirry suoraan sisältöön

ASP6ES20HKI Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP6005E20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Innovaatiot ja kumppanuudet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Jari Helminen
Ryhmät
A48Easpa
A48Easpa
Opintojakso
ASP6005E20S

Toteutukselle ASP6ES20HKI Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus ASP6005E20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Erikoistuja

1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa sekä päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehitt-misaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen laatua, tuloksellisuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä

5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan

Toteutustavat

Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja. Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.

Suoritustavat

Oppimistehtävänä on laatia portfolio. Portfolion tarkoituksena on oman kehittymisen ym-märtäminen, arvioiminen, hahmottaminen ja kuvaaminen. Palveluohjauksen portfolioon opiskelija kokoaa erikoistumiskoulutuksen ajan oman asiakas- ja palveluohjauksen asian-tuntijuuden kehittymisen reflektoiden. Portfolion kootaan itselle mielekkäistä oppimiskok-muksista, oman kehittymisen virstanpylväistä, kokemuksista, suorituksista sekä näytteistä omasta osaamisesta. Portfoliossa opiskelija tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa suunnitella niihin perusteltuja ratkaisuja.

Portfoliossa opiskelija tekee näkyväksi, miten
• hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
• tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
• osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudis-taa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen laatua, tuloksellisuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
• osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
• oma ammatti-identiteetti on kehittynyt koulutuksen aikana

Mitä portfolion tulee sisältää?
Portfolioon olisi hyvä sisältyä ainakin seuraavat osiot:
1. Sisällysluettelo
2. Perustiedot itsestä ammatillisessa kontekstissa
3. Johdanto
a. Lyhyt kuvaus omista asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistavoitteista
b. Lyhyt esittely portfolion sisällöstä valintaperusteista
4. Oma oppimisprosessi: tarkastele oppimistasi suhteessa kaikkiin opintojaksojen kes-keisiin tavoitteisiin ja sisältöihin
5. Kuvaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja suunnittele perustellen, miten niihin voisi vastata ja toimintaa kehittää
6. Laadi viimeiseen lähipäivään portfoliostasi ePosteri

Ratkaise, jäsennätkö portfolion ajallisesti eteneväksi vai temaattisten asioiden kautta eteneväksi tai kenties jonkin muun periaatteen mukaan. Perustele ratkaisusi ja toi-mintasi, ei vain ”hiljaisen tietämyksesi” kautta, vaan palveluohjauksen ym. kirjallisuuteen pohjautuen. Laita lähteet, viitteet ja liitteet näkyviin.

Muista, että oppimista tapahtuu myös lähijaksojen ja verkko-ohjauksen ym. muodos-sa. Pidä mielessä, että portfolio on sekä oppimisesi arvioinnin että esittelyn väline, joka edellyttää asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvää ajattelun ja osaamisen itsearviointia ja -reflektointia. Samalla se on työnäytekansio, jolla esittelet asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvää osaamista.

Käytä sekä kuvia että tekstiä, myös audiovisuaalista materiaalia voi käyttää.

Portfolioista löytyy tietoa netistä. Tässä esimerkkinä muutama osoite:
http://cc.oulu.fi/~ekallio/arviointia.htm
http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfoliotyoskentely.htm
http://www.chydenius.fi/pdf/anttilan-kalvot

Opintojakson arviointi

Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Sisältö

• Monialaisen palveluohjauksen tutkimustiedon hyödyntäminen
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
• Palvelujen laatu, tuloksellisuus, taloudellisuus ja vaikuttavuus
• Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti

Aika ja paikka

Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 opintopistettä):
- 26.11.2020 klo 8.30–16.00 (mm. vertaispalaute kehittämistehtävistä)
- Etäohjaus: 13.2.2019, 16.4.2019, 28.5.2020, 20.8.2020, 1.10.2020 ja 5.11.2020 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 1 päivä (26.11.2019)
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki) (ammattikorkeakoulukohtainen toteutus; kokoavien portfolioiden purku ammattikorkeakoulukohtaisissa ryhmissä)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Siirry alkuun