ASP6ES20HKI Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: ASP6005E20S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Innovaatiot ja kumppanuudet
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Toteutukselle ASP6ES20HKI Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus ASP6005E20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa sekä päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehitt-misaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen laatua, tuloksellisuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Toteutustavat
Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja. Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.
Suoritustavat
Oppimistehtävänä on laatia portfolio. Portfolion tarkoituksena on oman kehittymisen ym-märtäminen, arvioiminen, hahmottaminen ja kuvaaminen. Palveluohjauksen portfolioon opiskelija kokoaa erikoistumiskoulutuksen ajan oman asiakas- ja palveluohjauksen asian-tuntijuuden kehittymisen reflektoiden. Portfolion kootaan itselle mielekkäistä oppimiskok-muksista, oman kehittymisen virstanpylväistä, kokemuksista, suorituksista sekä näytteistä omasta osaamisesta. Portfoliossa opiskelija tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa suunnitella niihin perusteltuja ratkaisuja.
Portfoliossa opiskelija tekee näkyväksi, miten
• hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
• tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
• osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudis-taa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen laatua, tuloksellisuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
• osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
• oma ammatti-identiteetti on kehittynyt koulutuksen aikana
Mitä portfolion tulee sisältää?
Portfolioon olisi hyvä sisältyä ainakin seuraavat osiot:
1. Sisällysluettelo
2. Perustiedot itsestä ammatillisessa kontekstissa
3. Johdanto
a. Lyhyt kuvaus omista asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistavoitteista
b. Lyhyt esittely portfolion sisällöstä valintaperusteista
4. Oma oppimisprosessi: tarkastele oppimistasi suhteessa kaikkiin opintojaksojen kes-keisiin tavoitteisiin ja sisältöihin
5. Kuvaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja suunnittele perustellen, miten niihin voisi vastata ja toimintaa kehittää
6. Laadi viimeiseen lähipäivään portfoliostasi ePosteri
Ratkaise, jäsennätkö portfolion ajallisesti eteneväksi vai temaattisten asioiden kautta eteneväksi tai kenties jonkin muun periaatteen mukaan. Perustele ratkaisusi ja toi-mintasi, ei vain ”hiljaisen tietämyksesi” kautta, vaan palveluohjauksen ym. kirjallisuuteen pohjautuen. Laita lähteet, viitteet ja liitteet näkyviin.
Muista, että oppimista tapahtuu myös lähijaksojen ja verkko-ohjauksen ym. muodos-sa. Pidä mielessä, että portfolio on sekä oppimisesi arvioinnin että esittelyn väline, joka edellyttää asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvää ajattelun ja osaamisen itsearviointia ja -reflektointia. Samalla se on työnäytekansio, jolla esittelet asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvää osaamista.
Käytä sekä kuvia että tekstiä, myös audiovisuaalista materiaalia voi käyttää.
Portfolioista löytyy tietoa netistä. Tässä esimerkkinä muutama osoite:
• http://cc.oulu.fi/~ekallio/arviointia.htm
• http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfoliotyoskentely.htm
• http://www.chydenius.fi/pdf/anttilan-kalvot
Opintojakson arviointi
Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
Sisältö
• Monialaisen palveluohjauksen tutkimustiedon hyödyntäminen
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
• Palvelujen laatu, tuloksellisuus, taloudellisuus ja vaikuttavuus
• Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti
Aika ja paikka
Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 opintopistettä):
- 26.11.2020 klo 8.30–16.00 (mm. vertaispalaute kehittämistehtävistä)
- Etäohjaus: 13.2.2019, 16.4.2019, 28.5.2020, 20.8.2020, 1.10.2020 ja 5.11.2020 klo 16.30–19
* Lähityöskentely: 1 päivä (26.11.2019)
* Tilat: Diak ja Arcada (Helsinki) (ammattikorkeakoulukohtainen toteutus; kokoavien portfolioiden purku ammattikorkeakoulukohtaisissa ryhmissä)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.