Siirry suoraan sisältöön

RUO21kesä2021; TERV, (ops2020) Ruotsin suullinen kielitaito (1op)

Toteutuksen tunnus: RUO2101A20S-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.02.2021 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.05.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Emma Salomaa
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
RUO2101A20S

Toteutukselle RUO21kesä2021; TERV, (ops2020) Ruotsin suullinen kielitaito RUO2101A20S-3021 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Lähi - ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
•Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista

Suoritustapa: Tentti, Itsenäinen työskentely, Suullinen esitys, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle tai toimintaan osallistuvalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille

Sisältö

- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet

Oppimateriaalit

ppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin

Opetusmenetelmät

Tavoitteet ja ydinsisällöt näet opintojakson tiedoissa.


Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003, 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon.
Tavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan

Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sairaanhoitaja, sairaanhoitaja-diakonissa, terveydenhoitaja. Aihepiireinä ovat mm. asiakkaan/potilaan hoitoon, terveyteen ja terveyden edistämiseen liittyvät tyypillisimmät ohjaus- ja haastattelutilanteet.

Tarkennetut tavoitteet ja ydinsisällöt:
Opiskelija
•osaa kommunikoida tavallisissa terveysalan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
•huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
•osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
•osaa kuvata terveysalan toimintaympäristöjä
•osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
•osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteessa
•osaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata tavallisiin kysymyksiin (esim. tulohaastattelu, lomakkeet)
•osaa keskustella melko hyvin asiakkaan/potilaan tilasta myös omaisten kanssa (esim. koti- ja jatkohoito-ohjeet)

•Suositeltava ajankohta on 2. lukukausi
•Lähi - ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
•Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista
Suoritustapa: Tentti, Itsenäinen työskentely, Suullinen esitys, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Lukujärjestykseen merkityssä opetuksessa vaaditaan läsnäoloa etäopetusalustalla ja mahdollisuutta osallistua opetukseen suullisesti ja kirjallisesti. Opetuksesta saa olla poissa enintään yhdeltä 90 min opetuskerralta. Opintojakson suorittaminen vaatii annettujen oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti. Tentti tulee tehdä ilman apuvälineitä ja tentti valvotaan kamerayhteydellä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää , että opiskelijan kielitaito on riittävä.

Lisätiedot

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003, 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon.

AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti.

Siirry alkuun