Siirry suoraan sisältöön

MIP01kesä2021 Lasten ja nuorten mielenterveystyö (5op)

Toteutuksen tunnus: MIP0105A15S-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.02.2021 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.05.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Hanna Rautio
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
MIP0105A15S

Toteutukselle MIP01kesä2021 Lasten ja nuorten mielenterveystyö MIP0105A15S-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Oppimateriaalit

Suoritettava materiaali (ennakkotentti)
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Oheismateriaali: nimetty Moodlessa (mm. Mieli ry:n materiaali)

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt
Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä -osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt
Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet
Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö
Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Moodle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura ry) tai laatii oppimistehtävän pari/-yksilösuorituksena. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää myös oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -osiossa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi työelämäyhteistyönä. Opiskelija osallistuu Mieli ry:n Sekasin chat -päivystystoimintaan. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Moodlessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti (Moodlerooms)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävä palautetaan Moodleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa oppimistehtävän käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Moodlessa.

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

Opintojaksolla työskentely vaatii mikrofonin käyttötaitoa Collaboratessa.

Siirry alkuun