KOU02PS21HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: KOU0202A15S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.10.2021 - 12.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle KOU02PS21HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen KOU0202A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
- osaa kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
- osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa
Sisältö
- promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
- ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
- voimavaroja tukevat ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
- omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
- turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö
Oppimateriaalit
• Terve koululainen. Terve koululainen -hanke. UKK-instituutti. Saatavilla http://www.tervekoululainen.fi/etusivu
• Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos : Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/126936
• Neuvokas perhe. Saatavilla https://neuvokasperhe.fi/
• Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2017). Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/131834
Kouluterveyskysely. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely
• Maahanmuuttajalasten, nuorten ja perheiden terveys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajalasten-nuorten-ja-perheiden-terveys
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
• osaa kannustaa kulttuurisensitiivisesti perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
• osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
• osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa
Ydinsisällöt:
• promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
• ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
• voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
• omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
• turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
• kouluikäisen ja nuoren ravitsemus
• lasten ja nuorten tapaturmat
Ydinsisällöt:
• promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
• ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
• voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
• omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
• turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
• kouluikäisen ja nuoren ravitsemus
• lasten ja nuorten tapaturmat
Esitietovaatimukset
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu