Siirry suoraan sisältöön

YHT4VS21DIAK, 2A Vanhuus (2op)

Toteutuksen tunnus: YHT4002A20S-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.10.2021 - 22.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Seija Utriainen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
YHT4002A20S

Toteutukselle YHT4VS21DIAK, 2A Vanhuus YHT4002A20S-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, vanhuutta ja ikääntyvien elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikan ja vanhustyön arvoja, tavoitteita ja työmuotoja sekä laatusuosituksia
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen

Sisältö

- ikääntymisen ja vanhuuden jäsentämisen monitieteelliset lähtökohdat
- vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
- vanhustyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset

Oppimateriaalit

•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä.
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015.
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.

Opetusmenetelmät

Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
•vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
•vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
•Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op, noin 54 tuntia

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja

Lisätiedot

Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi.
o Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
o Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen

Siirry alkuun