YHT4VS21DIAK, 2A Vanhuus (2op)
Toteutuksen tunnus: YHT4002A20S-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.10.2021 - 22.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle YHT4VS21DIAK, 2A Vanhuus YHT4002A20S-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, vanhuutta ja ikääntyvien elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikan ja vanhustyön arvoja, tavoitteita ja työmuotoja sekä laatusuosituksia
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen
Sisältö
- ikääntymisen ja vanhuuden jäsentämisen monitieteelliset lähtökohdat
- vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
- vanhustyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Oppimateriaalit
•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä.
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015.
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.
Opetusmenetelmät
Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
•vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
•vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
•Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op, noin 54 tuntia
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja
Lisätiedot
Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi.
o Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
o Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen