Siirry suoraan sisältöön

TKI01MS21HKI Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: TKI0105Y15S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
Opettajat
Marja Katisko
Satu Kajander-Unkuri
Arja Suikkala
Ryhmät
Y51sosay
Y51sosay
Opintojakso
TKI0105Y15S

Toteutukselle TKI01MS21HKI Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät TKI0105Y15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 17.8. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)

Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuteen

2) Kirjallisuuskatsaus. Opiskelijan pitää suorittaa oppimistehtävä hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Opiskelijan tulee suorittaa kummankin osuuden tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Analysoida ja soveltaa sosiaali- ja terveysalan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmällisiä lähestymistapoja
- Suunnitella työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Soveltaa kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Soveltaa aineistonhankinnan menetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminannassa

Sisältö

- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmälliset lähestymistavat (esim toimintatutkimus arviointitutkimus jne)
- kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen soveltaminen sosiaali- ja terveysalan työssä
- tutkimus- ja kehittämishankkeen prosessi
- aineistonhankinnan menetelmät (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset)

Aika ja paikka

Verkko-opetus (Diakle)

Oppimateriaalit

Ahola, Godenhjelm, & Lehtinen (2002). Kysymisen taito: surveylaboratorio lomaketutkimusten kehittämisessa. Helsinki: Tilastokeskus.
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vehkalahti (2008). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Tammi.
Vilkka (2007). Tutki ja mittaa. Helsinki: Tammi.

Diaklessa oleva materiaali

Opetusmenetelmät

Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)
Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 133 tuntia:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 10 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia

Ryhmäohjaus kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävästä: 2 tuntia

Siirry alkuun