Siirry suoraan sisältöön

YHT3VK22DIAK-Dooc-2 Vammaisuus (2 op)

Toteutuksen tunnus: YHT3002A20S-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 300

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Pauliina Kuusisto
  • Hanna Lamberg

Ryhmät

  • F51sh
    F51sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A51sha
    A51sha
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää vammaisuuden erilaisia ilmenemismuotoja
- ymmärtää vammaisuuden osana ihmisenä olemisen moninaisuutta sekä erilaisia elämänkulkuja ja -tilanteita
- tuntee vammaispolitiikkaa ja vammaistyön arvoja ja tavoitteita, kuten itsemääräämisoikeuden, esteettömyyden ja osallisuuden edistämisen sekä vammaistyön työmuotoja
- osaa arvioida ja analysoida arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen.

Sisältö

- vammaisuus
- itsemääräämisoikeus, esteettömyys ja osallisuus
- vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vammaispalvelulaki

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:

- vammaisuus ja vammaistyön arvot sekä monialaisuus
- esteettömyys, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- vammaispolitiikka, vammaispalvelulaki
- ammatillisen kasvun reflektio

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:

- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.

Opintosuorituksen kuvaus:

-Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna ja se tulee suorittaa opintojakson toteutumisaikana.
-Opintojaksolla on verkko-orientaatio ja 1-2 ohjausta (vapaaehtoisia).
-Verkossa tehtävä oppimistehtävä on osaamista arvioita testi, joka edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.

Aika ja paikka

Verkko-orientaatio ja 1-2 ohjausta pidetään lukujärjestyksessä mainittuna aikana.
Opiskelija suorittaa testin itsenäisesti Diaklessa opintojakson päättymispäivään mennessä.

Oppimateriaalit

Aktiivisesti osallinen (2019). YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen kirkon toimintaohjelma 2019–2024. Suomen ev-lut. kirkon julkaisuja 81. Kirkko ja toiminta. (s. 6-8 ja 11-14.) https://evl.fi/documents/1327140/59066443/Aktiivisesti+osallinen+-suomi.pdf/b5d2ce3f-e976-d600-ddb5-405b5560388e?t=1620122343226

Kari, O., Laakso, S., Niskanen, T. & Seppänen M. (2020) 1.painos. Vammaistyön käsikirja. Sanomapro. (s.8-24) + Rinnekoti. (30.6.2017). Rinnekoti työntekijämme kertovat. [Video]. Youtube. https://youtu.be/mXWh7_iCZG8

Käsikirja terveydenhuollon palveluohjaukseen. Yhdenvertaisuus ja erityisyyden huomiointi. Kehitysvammaisen henkilön terveydenhuollon palvelupolut (TEPA) -projekti 2012-2017. Savon Vammaisasuntosäätiö, (julkaisun sivut 23-29). https://indd.adobe.com/view/b21beb6f-eedc-4bcd-9d1d-5ea9af9bf1c1

Teittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H. Pölkki (toim.) Näkökulmia vammaisuuteen. Vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilma, Vammaisfoorumi ry, (s. 65-74). https://www.finna.fi/Record/fikka.4158343

Vammaispalvelujen käsikirja. Esteettömyys ja saavutettavuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus

Vammaispalvelujen käsikirja. Vammaisten ihmisten osallisuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/vammaisten-ihmisten-osallisuus

Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Muuttaako medianäkyvyys kokemusta vammaisuudesta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021

Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Vaaditaanko vammaiselta työelämässä vähemmän kuin muilta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021

Perjantaidokkari. (3.4.2020). 'Rampana rakkauden markkinoilla'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/PvCTHYqbGDM

Kehitysvammaliitto. 'Uudenlaiset ansaintamahdollisuudet '. [Video]. Youtube. https://youtu.be/O83oPcERkXM

Kehitysvammaliitto. 'Monipuolista asumista kehittämässä'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/7xEr1
Englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa hopsin mukaisesti tai erikseen sovitusti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotestin voi suorittaa opintojakson aikana. Testin voi uusia kahdesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 53 tuntia työtä (26,7 t per opintopiste)

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa verkko-orientaatiolla, jossa annetaan tarkennettu ohjeistus kurssin suorittamista varten sekä käydään yhteistä keskustelua vammaisuudesta. Jos opiskelija ei osallistu orientaatioon, kuuntelee hän siitä tallenteen jälkeenpäin aloittaakseen opintojakson. Opintojaksolla on 1-2 vapaaehtoista verkko-ohjausta.

Verkossa tehtävä testi edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä. Testin tekoaika on 90 minuuttia ja sen voi uusia kaksi kertaa.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää opiskelijalta kykyä itsenäiseen opiskeluun verkossa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5/hylätty: Opintojakson suorittaminen aikataulun mukaisesti:

-Verkko-orientaatio ja 1-2 ohjausta lukujärjestyksen mukaisesti, jotka ovat vapaaehtoisia. Orientaatio tallennetaan.
-Suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäinen haltuunotto ja verkkotesti (1-5/Hyl).
-Tentin maksimipistemäärä on 20 pistettä. Pisteiden perusteella arvosana asteikolla 1-5/hylätty. Hyväksytty suoritus vaatii 14 pistettä.

Arviointiasteikko

0-5