OSA01MK22OUL Auttava vuorovaikutus ja ohjaus (4 op)
Toteutuksen tunnus: OSA0104A20S-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
21.02.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Paula Ropponen
- Sampo Sivula
Ryhmät
-
I51shI51sh
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa
- tietää selkokielen periaatteet ja osaa käyttää selkomateriaaleja työssään
Sisältö
- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
- ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
- kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan
Ydinsisällöt
• auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• potilaan/ asiakkaan voimavarojen arviointi ja tukeminen
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, digiosaaminen
• ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja pedagogiset menetelmät
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa: sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
• viestintä eri ikäisten ja erilaisten asiakkaiden kanssa
• kielellinen saavutettavuus, selkokieli, selkopuhe
• vuorovaikutuskanavat asiakkaan etähoidossa
• vuorovaikutuskanavat asaikkaan etähoidossa
• informaatioteknologia
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatiotunti +luennot (läsnäolovelvoite 100%). Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä + verkkoanalyysitehtävä pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%).
Aika ja paikka
Kts. ajoitus lähijaksotaulukosta Diakin www-sivuilta.
Oppimateriaalit
Drake, M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.
Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P.-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma
hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.
Karjalainen, A. L. (toim.) (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf
Sairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media
KIRJALLISUUTTA KÄYTETÄÄN SOVELTUVIN OSIN AINAKIN KOLMESTA SEURAAVASTA TEOKSESTA:
Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.
Premissi 5 (1), s. 38-45.
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.
Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto.
Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)
Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdf
Taipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.
Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf
Purola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdf
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.
Salmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520
Oppiportin verkkokurssit:
Asiakastyön lähtökohdat
Ohjaus ja oppiminen terveydenhuollossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan etukäteen erikseen sovittena korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
Verkkoanalyysitehtävä voidaan etukäteen erikseen sovittuna suorittaa yksilötehtävänä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmäohjaustapahtuma toteutetaan toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26h 40min .
Ryhmäohjaustapahtuman suunnitteluun ja seminaariesityksen työstäminen vaativat aikaa.
Pienryhmätyöskentelyä myös etäjaksojen aikana.
Sisällön jaksotus
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, verkkoanalyysitehtävän työstäminen, ryhmäohjaustapahtuman toteutus ja seminaari opintojen lopussa.
Läsnäolovelvoite100%.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmäohjaustehtävä ja verkkoanalyysitehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänohjaustehtävän (3op) arviointi: Hyl /Hyv
Verkkoanalyysitehtävän (1op) arviointi: Suoritettu (S)
Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Tällä toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen tason arviointikriteerejä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty