AMM01MK22PMK (SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)
Toteutuksen tunnus: AMM0103A20S-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2022 - 27.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Atte Kollanus
- Sirpa Ylönen
- Tiina Häkkinen
- Ryhmät
- 
                        E51sosE51sos
- 
                        E51sosdE51sosd
- Opintojakso
- AMM0103A20S
Toteutukselle AMM01MK22PMK (SOS) Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A20S-3032 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja 
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia 
- tuntee projektitoiminnan perusteet 
- tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt   
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita 
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
                    
Sisältö
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit 
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki 
- kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla  
- projektitoiminta 
- palvelumuotoilu 
- konseptointi 
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki  
- tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina
                    
Oppimateriaalit
Näiden oppimateriaalien saatavuuslinkit löytyvät osoitteesta (kopioi linkki): http://libguides.diak.fi/mydiak/amm01. 
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy.
Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.
Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-
Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
                    
Opetusmenetelmät
Tarkennettu  sisältökuvaus:
•tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
•tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
•kehittämistutkimus
•tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
•tutkimusraportti tekstilajina
Tarkennetut tavoitteet: 
Opiskelija
-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin
-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen
-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua
-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa
-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja.