PERPK22HKI (SOSKIR) Perhetyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 18.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Satu Keisala
- Severi Saihomaa
Ryhmät
-
A51sosnA51sosn
-
A51sosdA51sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
Sisältö
- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmätori, kirjallinen paritehtävä
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista, menetelmätorista, jonka opiskelijatiimit toteuttavat sekä paritehtävästä.
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.
Menetelmätorilla tiimit esittelevät (toiminnallisesti toteutettuna) erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodlesta. Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, joilla on aiempaa koulutusta ja/tai työkokemusta, voivat korvata paritehtävän testillä, joka tehdään opintojakson aikana. Tästä sovitaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa opintojakson alussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa. Vaihtoehtoinen testi suoritetaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Opintojakson lopussa opiskelijat toteuttavat menetelmätorin. Paritehtävä palautus opintojakson lopussa.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT, noudatetaan 2020 ahot-ohjeita.
AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulisi osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana. Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf
Tarkempi kuvaus arvioinnin perusteista:
- opiskelija ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavat- ja riskitekijät
- opiskelija tuntee sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain keskeiset sisällöt ja osaa soveltaa niitä
- opiskelija tuntee perhetyön prosessin ja lastensuojeluprosessin
- opiskelija ymmärtää monitoimijaisen yhteistyön merkityksen lapsi- ja perhetyössä
- opiskelija ymmärtää perhetyön osana varhaista, ennaltaehkäisevää tukea ja lastensuojeluprosessia
- opiskelija ymmärtää työmenetelmien ja työvälineiden tavoitteellisen käytön asiakastyössä
- opiskelija ymmärtää suunnitelmallisen ja osallistavan dokumentoinnin merkityksen perhetyössä ja lastensuojelussa
Arviointi pohjautuu paritehtävän arvosanaan sekä hyväksyttyyn menetelmätorille tehtävien menetelmien suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointiasteikko
0-5