STYPK22HKI (SHD) Seurakunta toimintaympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Virve Valkeavuori
Ryhmät
-
A52shdA52shd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Opetusmenetelmät:
luento-opetus, verkkokeskustelu, toiminnallinen työskentely ja oman oppimisen reflektio
Oppimateriaalit
Luentotallenteet:
• Kirkon ja seurakunnan olemus ( Mikko Malkavaara)
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä ( Päivi Thitz)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 1 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 2 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Kirjallisuus:
Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Helsinki: Kirjapaja. (Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
Uusi diakonivirka 2015 - materiaali. Kirkkohallituksen esitys 1/2015 kirkolliskokoukselle. Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Sivut 6-19.
Eri alojen ydinosaamiskuvaukset.
Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen tehtävä, jossa
a) käsitellään seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön
liittyvät (verkkokeskustelun) teemat
b) käsitellään seurakunnan työn yhteisiä sisältöjä (sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöinen työ) sekä yhteisöllisyyden, vapaaehtoisuuden, saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista seurakuntaelämässä
Aineistoina tallenteet ja suoritettava kirjallisuus sekä seurakunnan työntekijöiden ja seurakuntalaisten haastattelut tai työn kuvauksiin perehtyminen. Tehtävään liittyy oman ajattelun koonti ja oppimisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin tai yhteisöpajaan osallistumisen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen alkuvaiheen arviointikriteereitä. https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Arviointiasteikko
0-5