ASI02MK22HKI (SH-LH) Sosiaali-, terveys - ja kirkonalan palvelujärjestelmä ja toimintaympäristö (2op)
Toteutuksen tunnus: ASI0202A20S-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.02.2022 - 22.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Eeva Nykänen
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
A52sh-lhA52sh-lh
- Pienryhmät
- pienryhmä A
- pienryhmä B
- Opintojakso
- ASI0202A20S
Toteutukselle ASI02MK22HKI (SH-LH) Sosiaali-, terveys - ja kirkonalan palvelujärjestelmä ja toimintaympäristö ASI0202A20S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
- ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
- tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen laadussa
- osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Sisältö
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
- ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
- älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Oppimateriaalit
LÄHIOPETUKSEN MATERIAALI:
Sosiaali- ja terveysministeriö (2005). Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut (Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä, 2005:7).
Suomen ev.lut. kirkko.
Kansalaisyhteiskunta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Palveluvaaka.
Terveyden ja hyvinvoinin laitos. Päätöksenteko, talous ja palvelujärjestelmä. Lainsäädantö. Potilaan valinnavapaus.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista.
Kirkkopalvelut. Vapaaehtoistyö.fi - löydä oma vapaaehtoistyösi.
Kirkkopalvelut. Vapaaehtoistyö.fi - löydä oma vapaaehtoistyösi.
Uitto, Maria. 2016. Vapaahtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset.
Uitto, Maria. 2016. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen.
Uitto, Maria. 2016. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa.
L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa.
Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä
Tarkennetut sisällöt:
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja tulevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.
Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysin” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS -keskustelun mukaisesti.
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintoihin sisältyy läsnäolovelvoitteinen info ja seminaari.