ÄIT02PK22HKI Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
31.01.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Sabina Hentilä
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A47thA47th
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Sisältö
- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- Opiskelija osaa määritellä lastenneuvolan palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön ja kansalliset ohjelmat sekä perheiden sosiaaliturvan.
- Opiskelija tietää lastenneuvolan terveydenhoitajan tärkeimmät yhteistyökumppanit.
- Opiskelija ymmärtää lapsen kasvun ja kehityksen periaatteet sekä niiden tukemisen merkityksen ja seurannan lastenneuvolassa.
- Opiskelija tietää perheiden erityisen tuen tarpeita (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus, päihteet ja väkivalta).
- Opiskelija tietää perheiden terveellisten elintapojen ohjauksen keskeiset sisällöt ja menetelmät (esim. Audit, voimavaralomakkeet, EPDS).
- Opiskelija osaa varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen periaatteet.
- Opiskelija ymmärtää perheiden yksilöllisen kohtaamisen merkityksen lastenneuvolassa.
Opintosuorituksen kuvaus:
- Orientaatio opintokokonaisuuteen
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Taitopaja ja simulaatio
- Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopajassa ja simulaatiossa 100% läsnäolo.
Oppimateriaalit
- Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-964-4
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
- Äitiys- ja lastenneuvola. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola.
- Armanto, A. & Koistinen, P. (2007 tai 2008). Neuvolatyön käsikirja. Helsinki: Tammi. Soveltuvin osin. Saatavuus Diakin kirjastoissa.
- Luentomateriaalit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti opintojakson aihealueista
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu.
AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan/kätilön tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan/kätilön tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: 5-1/ hylätty
Arviointiasteikko
0-5