ASP02PK22HKI (SOSKIR) Asiakaslähtöinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
Sisältö
- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Tehtävä on tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin.
Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.
Aika ja paikka
toteutuksen vastuuopettaja täyttää
Oppimateriaalit
TYKES: Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla?
TEKES: Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen (löytyy ladattuna sivun alaosasta)
Helsingin yliopisto: Uhka vai mahdollisuus? Moniammattillista yhteistyötä kehittämässä
Damos Helsinki: Työ 2040 Skenaarioita työn tulevaisuudesta
Leväsluoto,J., Kivisaari.S.(2012). Kohti asiakaslähtöisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumalleja. VTT.
Ojala,s., Hautaniemi, A. (2012). Tietotyöntekijän paremmat työmarkkinat? Yhteiskuntapolitiikka.
Palsanen, K., & Kääriäinen, A. (2015). Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoiminnallisen työskentelyn merkitykset ja seuraukset. Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 23(2).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5/täydennettävä.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsissa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.