ASP02MK22PMK Asiakaslähtöinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Vesa Vainiomäki
Ryhmät
-
E47sosE47sos
-
E47sosdE47sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
Sisältö
- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Tehtävä on tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin.
Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.
Aika ja paikka
Verkossa ja Pieksämäellä.
Oppimateriaalit
Opiskeltava materiaali julkaistaan Diaklen oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5/täydennettävä. Tarkemmat arviointiohjeet löytyvät oppimisalustalta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsissa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.