KVAMK22HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KVA0005A20S-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Tiina Häkkinen
- Ilona Kontinen
Ryhmät
-
A48sosvA48sosv
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisia johtajuuden periaatteita sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
• jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
• tuntee uskonnonpedagogiikan menetelmiä ja osaa soveltaa niitä lasten kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
• osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Opintojakson ydinsisällöt ovat
• Varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
• Uskonnonpedagogiikan menetelmät
• Kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
• Varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
• Lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa.
Opiskelija perehtyy kirkon varhaiskasvatukseen, perhetoimintaan ja uskonnonpedagogisiin menetelmiin osallistumalla luento-opetukseen ja verkkokeskusteluun, perehtymällä suoritettavaan kirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä tekemällä oppimistehtäviä.
Ammatillista osaamista vahvistetaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä pidettävissä seminaareissa / workshopeissa, jossa tiimit esittelevät omat oppimistehtävänsä ja jakavat omia oppimiskokemuksiaan.
Lisäksi opiskelija osallistuu paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla opiskelija tekee havaintoja eri ikäisten lasten ja perheiden kohtaamisesta ja huomioimisesta seurakunnan tiloissa ja toiminnassa.
HUOM! Oppimistehtävien tarkemmat ohjeistukset löytyvät Diaklesta.
Oppimateriaalit
• Haapasalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna & Tahvanainen Ilkka. (Toim.) 2017. Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
• Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.
• Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
• Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus.
• Kokkonen Jarmo (Toim.) 2018. Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus.
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat : artikkelit tarkemmin DIAKLEssa https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/aikuiset-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat.
• Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
• Lattu, K., Kilpeläinen A-E. & Innanen, T. (2020) Kirkon varhaiskasvatus ja kotien uskontokasvatus. Teoksessa Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.
• Yli-Koski-Mustonen, S. Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Lasten Keskus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yhteistyössä Suomen ev.lut.kirkon seurakuntien kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1 - 5.
Arviointi perustuu DIAKin yleisiin arviointikriteereihin.
Tehtävien arvioinnissa painotetaan Suomen ev.lut. kirkon toimintaympäristön ja kirkon varhaiskasvatukseen liittyvien erityiskysymysten tuntemusta sekä varhaiskasvatuksen pedagogista ja ammatillista osaamista. Lisäksi painotetaan varhaiskasvatukseen liittyvää kehittämisorientaatiota ja omaan osaamiseen liittyvää reflektointia.
Arviointiasteikko
0-5