MMKMK22PMK Moninaisuuden ja monikulttuurisuuden perusteet ammatillisessa työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: MMK0005A20S-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Seija Utriainen
Ryhmät
-
E49sosdE49sosd
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tiedostaa globaalin vastuun ja kansainvälisen muuttoliikkeen vaikutukset ihmisten elämässä
- tietää maahanmuuttopolitiikan linjaukset ja keskeisen lainsäädännön Suomessa
- tunnistaa maahanmuuttoon liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
- tunnistaa vähemmistöasemaan liittyviä haasteita
- osaa toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
- kehittää ihmisoikeusperusteista työotetta ammatillisessa työssä
Sisältö
- kansainvälinen muuttoliike ja sen vaikutukset ihmisen elämässä
- globaali vastuu ja ihmisoikeudet
- maahanmuuttopolitiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- moninaisuustyö ja vähemmistöt
- yhdenvertaisuus ja osallisuus ammatillisessa työssä
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutuvat verkko-opintoina, joissa voi olla aikaan sidottua opetusta etäyhteyksien avulla.
Aika ja paikka
Diakin opintojaksojen ajoituksen mukaisesti lukujärjestykseen merkittynä aikana.
Oppimateriaalit
• Helldan, Iida ja työryhmä. (2018). TIENHAAROJA JA UMPIKUJIA. Maahanmuuttaja-asiakkaat neuvonta- ja ohjaustyössä. Suomen Pakolaisapu.
• Keskinen, S., Vuori, J., & Hirsiaho, A. (toim.) (2012). Monikulttuurisuuden sukupuoli: Kansalaisuus ja erot hyvinvointiyhteiskunnassa.
• keskeinen lainsäädäntö:
o Laki kotoutumisen edistämisestä
o Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnis-tamisesta ja auttamisesta
o Ulkomaalaislaki
o Yhdenvertaisuuslaki
• Saukkonen, P. (2020). VIMMAINEN MAAILMA. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Siirtolaisuusinstituutti: Turku.
• Weiste-Paakkanen, A., Lämsä, R., & Kuusio, H. (toim.) (2018). SUOMEN ROMANIVÄESTÖN OSALLISUUS JA HYVINVOINTI. ROMANIEN HYVINVOINTITUTKIMUS ROOSAN PERUSTULOKSET 2017-2018. THL Raportteja 15.
Oppimateriaali, kirjallisuus ja opintojen muut opiskelumateriaalit linkitetty verkkoalustalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa:
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta lukujärjestyksessä ilmoitettuna aikana.
Kansainvälisyys
Opinnot voi suorittaa kv opintoina. Opiskelijan tulee täydentää osaamistaan Suomen maahanmuuttopolitiikan ja keskeisen lainsäädännön osalta erikseen sovittavalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot edellyttävät itsenäistä työskentelyä ja työskentelyä pienryhmissä.
Sisällön jaksotus
Orientaatio, opetus, ohjaus ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson tehtävät: orientoiva tehtävä, ryhmätentti, verkkokeskustelu ja opintokäynti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot eivät edellytä aikaisempaa osaamista. Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. AHOT hakemukset tehdään edellisenä lukukautena aikataulujen mukaisesti. AHOT vastaavat Diakin sivuilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Diakin yleiset arviointiperusteet. Verkkoalustalla on tarkennetut arviointikriteerit.
Opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0-5