Siirry suoraan sisältöön

VAR02PK22HKI/PMK/DIAK (hybridi) Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2022 - 08.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Pieksämäki
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Satu Keisala
Inga Klen
Marjaana Marttila
Ryhmät
A49sos
A49sos
E49sos
E49sos
Opintojakso
VAR0205A20S

Toteutukselle VAR02PK22HKI/PMK/DIAK (hybridi) Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa VAR0205A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa
- osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
- tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa

Sisältö

- lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten mielenterveyden tukemisen perusteet
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö

Oppimateriaalit

Diakogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely. PS-kustannus.

Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä omaan aiheeseen relevantin materiaalin lisäksi Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto. Oppaita ja ohjeita. 2008.

Suositeltava materiaali on myös Koivunen & Lehtinen 2015, Kasvu kiikarissa. Se on saatavana e-kirjana; https://diak.finna.fi/Record/diana.106135

Opetusmenetelmät

5 op

Dialogitentti, arviointi 1-5
Havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätiedot

Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

Siirry alkuun