Siirry suoraan sisältöön

VAR03PK22HKI/PMK/DIAK (hybridi) Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: VAR0305A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

11.04.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

  • Helsinki
  • Pieksämäki
  • Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 300

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus

Opettaja

  • Pirkko Kärkkäinen
  • Marjaana Marttila-Ojala

Ryhmät

  • A49sos
    A49sos
  • E49sos
    E49sos

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä

Sisältö

- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen

Opetusmenetelmät

luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä

tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa

osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen

tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet

osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä

osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
• tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja
sisällöt (oppimisen alueet) sekä pedagogisen toiminnan menetelmiä
• osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia
taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä.

YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen

Arviointiasteikko

0-5