VAR03PK22HKI/PMK/DIAK (hybridi) Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: VAR0305A20S-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
11.04.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
A49sosA49sos
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja
sisällöt (oppimisen alueet) sekä pedagogisen toiminnan menetelmiä
• osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia
taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä.
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Arviointiasteikko
0-5