Siirry suoraan sisältöön

HAR5HK22HKI (SHD) Mielenterveyden edistämisen ja päihdehoitotyön harjoittelu (8 op)

Toteutuksen tunnus: HAR5008A20S-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

04.04.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö

Opettaja

  • Eeva Kivelä

Ryhmät

  • A49shd
    A49shd

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa huomioida asiakkaiden/potilaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen sairauksien hoidossa ja kuntoutumisessa
- osaa soveltaa lääketieteellisen hoidon perusteita hoitotyössä
- tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus
- osaa luoda ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta
- osaa tukea asiakasta/potilasta hyödyntämään verkossa toteutuvan itsehoidon keinoja kuntoutumisen tukena
- osaa huomioida perheen ja lähiverkoston sekä tukea heidän sopeutumistaan ja osallisuuttaan kuntoutusprosessin eri vaiheissa
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa käyttää päihdetyön/mielenterveystyön luovia ja toiminnallisia menetelmiä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevan asiakasta/potilasta
- osaa tunnistaa asiakkaiden/potilaiden hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä hoitosuhteessa
- osaa ohjata asiakasta / potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
- osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa analysoida ja arvioida kriittisesti omia arvojaan ja asenteitaan ammatillisessa toiminnassaan sekä asettaa kehittämishaasteita

Opetusmenetelmät

Keskeiset tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida asiakkaiden/potilaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen sairauksien hoidossa ja kuntoutumisessa
- osaa soveltaa lääketieteellisen hoidon perusteita hoitotyössä
- tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus
- osaa luoda ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta
- osaa tukea asiakasta/potilasta hyödyntämään verkossa toteutuvan itsehoidon keinoja kuntoutumisen tukena
- osaa huomioida perheen ja lähiverkoston sekä tukea heidän sopeutumistaan ja osallisuuttaan kuntoutusprosessin eri vaiheissa
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa käyttää päihdetyön/mielenterveystyön luovia ja toiminnallisia menetelmiä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta/potilasta
- osaa tunnistaa asiakkaiden/potilaiden hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä hoitosuhteessa
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
- osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa analysoida ja arvioida kriittisesti omia arvojaan ja asenteitaan ammatillisessa toiminnassaan sekä asettaa kehittämishaasteita

Aika ja paikka

Neljännellä lukukaudella Diakin toimipaikan lähijaksotustaulukon mukaisesti,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella hopsin mukaisesti ja noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu voidaan suorittaa myös työsuhteessa. Kts. erilliset ohjeet Diakin www-sivuilta
.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön työelämäympäristöissä sairaanhoitajan ohjauksessa. Harjoittelupaikoiksi soveltuvat mm. psykiatrian osastot ja poliklinikat, mt-/päihdekuntoutuskodit/-yksiköt, A-klinikka, päihdeklinikka, vankilapsykiatrinen yksikkö.

Kansainvälisyys

Harjoittelu Suomessa tai ulkomailla. Toimintaympäristössä, jossa osaamistavoitteet ovat saavutettavissa. Sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op = 214h opiskelijan työnä

Esitietovaatimukset

Terveysalan koulutuksessa 2. lukukauden harjoitteluun ja sen jälkeisiin harjoitteluihin osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut Turvallinen lääkehoito ja -laskenta (LÄÄ01) -opintojakson hyväksytysti ja ennen seuraavia harjoitteluja niihin sisällöllisesti liittyvät lääkehoidon ja lääkelaskut hyväksytysti.

Lisätietoja opiskelijoille

YHT5-, MPH01- ja LÄÄ4-opinnot tulee olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää myös
harjoitteluinfoon ja loppureflektioon osallistumista ja
palautettuja harjoittelun arviointilomaketta ja työvuorolistaa.

Lisätiedot

AHOT 8/2024:
Opetussuunnitelman HAR4 Vanhusten/ Ikääntyvien hoitotyön kliininen harjoittelu/ kotisairaanhoidon harjoittelu tai HAR5 Mielenterveyden edistämisen ja päihdehoitotyön harjoittelu voidaan ahotoida osittain tai kokonaan aikaisemman lähihoitajan työsuhteen perusteella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu: hyv/hyl

Ohjaava opettaja antaa palautteen opiskelijan, yhdessä harjoittelun ohjaajan kanssa, laatimista henkilökohtaisista tavoitteista. Tavoitteet perustuvat opintojakson sekä työyhteisön asettamiin tavoitteisiin.Tavoitteita päivitetään harjoittelun kuluessa. Opintojakson tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta, joka on Diakin verkkosivuilla.
Harjoittelussa on yksi arviointipuhelu, johon osallistuvat opiskelija, opettaja ja harjoittelun ohjaaja/ohjaajat. Kaikki osapuolet arvioivat opiskelijan oppimista suhteessa tavoitteisiin. Opiskelija palauttaa itsearvioinnin ja ohjaaja laatii kirjallisen arvioinnin.

Harjoittelun kokonaisarviointi perustuu opiskelijan henkilökohtaisiin harjoittelun tavoitteisiin,
opetussuunnitelman mukaisiin harjoittelun tavoitteisiin, koulutusalan kompetensseihin ottaen
huomioon harjoittelun luonteen.
Työelämäohjaaja käy opiskelijan kanssa vielä harjoittelun lopussa ohjaavan ja kehittävän keskustelun
tavoitteiden saavuttamisesta. Näiden perusteella arvioidaan opiskelijan ammatillista osaamista,
edistymistä ja vahvuuksia sekä opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistarpeita. Ohjaaja kirjaa
oman arviointinsa harjoittelun arviointilomakkeeseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty