Siirry suoraan sisältöön

YHT1MK22HKI (SOS) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.01.2022 - 11.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Liisa Hannus
Mia Mäkinen
Ryhmät
A52sos
A52sos
Opintojakso
YHT1004A20S

Toteutukselle YHT1MK22HKI (SOS) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A20S-3039 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI ELI KIRJALLISESSA OPPIMISTEHTÄVÄSSÄ KÄYTETTÄVÄ AINEISTO

- Lähiopetuksen materiaali
- Jokin seuraavista (1-3):
1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Tammi.
2. Leino-Kilpi, H. &; Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) WSOY, Sanoma Pro. - vain terveysalan opiskelijoille!
3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B. & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita. - vain terveysalan opiskelijoille!
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI

Terveysala:
- Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
- Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset.
- Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin)
- L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä.
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. 2020.

Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijoille lisäksi:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet.
- Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset (2020). http://kirkonydinosaaminen.fi/

Sosiaaliala:
- Arki, arvot ja etiikka (2017). Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.
- Sosionomin osaamisvaatimukset ja kompetenssit
- Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino (Huom! Teos voi olla vaihtoehtoinen Juujärven teoksen kanssa)

Kirkon alan opiskelijoille lisäksi:
Diakonit:
- Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet
- Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus
- Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus

Kirkon nuorisotyönohjaajat:
- Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet
- Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus
- Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet (terveysala)
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle (sosiaaliala)
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet (terveysala)
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki) (terveysala)
- palveluammatin periaatteet
- kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.


•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.

•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.

•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.

•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Opintojakson suoritus:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä
- kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen oppimistehtävän kirjoittaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää. 1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Lisätiedot

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Siirry alkuun