Siirry suoraan sisältöön

VDPVK22DIAK Varhaiskasvatuksen didaktiset pajat (5 op)

Toteutuksen tunnus: VDP0005A20S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.02.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Marjaana Marttila-Ojala

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan liittyen varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen didaktisia valintoja tehdessään
- hallitsee riittävät varhaiskasvatusikäisen lapsen toiminnan suunnittelu- ja ohjaustaidot sekä arviointi- ja dokumentointitaidot
- osaa kehittää didaktisia taitojaan varhaiskasvatuksessa

Sisältö

- varhaiskasvatusikäisen lapsen kehitystä tukevan pedagogisen toiminnan suunnittelu
- varhaiskasvatuksen kasvatusklassikot sekä pedagogiikka ja didaktiikka
- eheyttäminen, eriyttäminen ja integraatio varhaiskasvatuksen oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

VDP opintoihin kuuluvat
- omat oppimisen tavoitteet
- verkkotentti
- kasvatuksn klassikot, toiminnallinen tehtävä

Oppimateriaalit

Verkossa taphatuvan yksilötentin tenttimateriaali:

Koivula, M., Siippanen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia.

Verkkojulkaisuna https://diak.finna.fi/Search/Results?lookfor=valloittava+varhaiskasvatus&type=AllFields&limit=20&sort

TAI

Kangas, J., Vlasov, J., Fonsen, E. Heikka, J. (toim.) (2018). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa 2. Suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen toteutus suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä, josta myös saadaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen arviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentin ensimmäinen ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä
Diakin uusintatenttipäivät käytössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää Varhaiskasvatuksen perusteet opintojakson suorittamista tai vastaavia tietoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tavoitteena on, että opiskelija

- kehitää didaktisia taitoja varhaiskasvatuksessa
- syventää osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- hallitsee monipuoliset varhaiskasvatusikäisen lasten toiminnan suunnittelu-, toteutus-,
ohjaus- sekä arviointitaidot
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen
merkityksen didaktisia valintoja tehtäessä

Arviointiasteikko

0-5