KOH01MK22OUL Hoitosuhde, moninaiset ja monikulttuuriset asiakkaat (3 op)
Toteutuksen tunnus: KOH0103A20S-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
31.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Leena Jurvelin
Ryhmät
-
I52shdI52shd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hoitotyön näkökulmasta hyvän hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet potilas-hoitaja suhteessa
- ymmärtää hoitotyön periaatteiden ja lähimmäisenrakkauden merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä
- ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran- ja kokemukset
- osaa tunnistaa omia asenteita ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- osaa työskennellä monialaisesti ja hyödyntää eri asiantuntijoiden osaamista asiakassuhteissa
Sisältö
- hoitotieteellinen tieto hoitosuhteessa
- hoitotyön arvot, periaatteet, välittäminen ja huolenpito
- asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus, elämänkerrat ja kokemukset hoitosuhteessa
- henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
- monialainen työskentely
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT:
•ammatillinen hoitosuhde
•hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito
•asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa
•henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
•monialaisuus
TAVOITTEET:
•Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet.
•Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa.
•Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian.
•Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus.
Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/
Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Oppimateriaalit
Rautava-Nurmi, Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanomapro oy. Soveltuvin osin.
Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014
Gothóni, Raili 2012. Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Helsinki: Kirjapaja, s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa)
tai
Styrman, Tuula & Torniainen, Marika 2018. Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla, PS-kustannus.
Kankare, Harri; Hautala-Jylhä, Pirjo-Liisa & Munnukka, Terttu (toim.) 2004. Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 9-30.
THL:n verkkokurssi Monikulttuurisuus asiakastyössä https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus
Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa.
Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä.
Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista.
1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite).
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Aikaisempi osaaminen osoitetaan Vaihtoehtoisen suoritustavan testillä. Mikäli saat testistä hyväksytyn, sinun ei tarvitse osallistua opintojakson toteutukselle.
Lisätiedot
Vaihtoehtoinen suoritustapa: verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu opintojaksolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/täydennettävä
Osallistuminen opetukseen ja seminaariin sekä ryhmätyön tekeminen hyväksytysti
Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty