Siirry suoraan sisältöön

STYVK22DIAK Seurakunta toimintaympäristönä (5op)

Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 22.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Ilona Kontinen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
STY0005A20S

Toteutukselle STYVK22DIAK Seurakunta toimintaympäristönä STY0005A20S-3018 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö

- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa

Oppimateriaalit

Luentotallenteet:
• Kirkon ja seurakunnan olemus ( Mikko Malkavaara)
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä ( Päivi Thitz)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 1 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
• Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 2 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Kirjallisuus:
Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Helsinki: Kirjapaja. (Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
Uusi diakonivirka 2015 - materiaali. Kirkkohallituksen esitys 1/2015 kirkolliskokoukselle. Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Sivut 6-19.
Eri alojen ydinosaamiskuvaukset.
Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Opetusmenetelmät:
luento-opetus, verkkokeskustelu, toiminnallinen työskentely ja oman oppimisen reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin tai yhteisöpajaan osallistumisen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallinen tehtävä, jossa
a) käsitellään seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön
liittyvät (verkkokeskustelun) teemat
b) käsitellään seurakunnan työn yhteisiä sisältöjä (sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöinen työ) sekä yhteisöllisyyden, vapaaehtoisuuden, saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista seurakuntaelämässä
Aineistoina tallenteet ja suoritettava kirjallisuus sekä seurakunnan työntekijöiden ja seurakuntalaisten haastattelut tai työn kuvauksiin perehtyminen. Tehtävään liittyy oman ajattelun koonti ja oppimisen reflektointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä

Siirry alkuun