HOE03VK22DIAK Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuus (2 op)
Toteutuksen tunnus: HOE0302A20S-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
28.02.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.
Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.
Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.
Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.
Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja
Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.
Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.
Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.
Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.
Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.
Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Täydennettävä