HOE03VK22DIAK Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuus (2op)
Toteutuksen tunnus: HOE0302A20S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.02.2022 - 01.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Toteutukselle HOE03VK22DIAK Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuus HOE0302A20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.
Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.
Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.
Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.
Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja
Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.
Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.
Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.
Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.
Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.
Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä