Siirry suoraan sisältöön

HOE03VK22DIAK Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuus (2 op)

Toteutuksen tunnus: HOE0302A20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.02.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.

Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.

Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.

Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.

Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja

Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.

Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.

Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.

Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.

Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.

Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Täydennettävä