TKI02MK22HKI Aineistot ja analyysimenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TKI0205Y15S-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 17.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 03.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Satu Kajander-Unkuri
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y51sosayY51sosay
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Soveltaa aineiston analyysimenetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Kriittisesti eritellä ja arvioida aineiston luotettavuuteen ja eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä
- Esittää luotettavasti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia
Sisältö
- Aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen
- Tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyden arviointi
- Aineistojen luotettavuuden arviointi
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeen raportointi
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 7.2. ja päättyy 3.4.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opiskelija osallistuu jompaan kumpaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5