STYPS22HKI Seurakunta toimintaympäristönä (5op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle STYPS22HKI Seurakunta toimintaympäristönä STY0005A20S-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Oppimateriaalit
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun liittyvät luentotallenteet (Jouko Porkka)
Kirjallisuus:
Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
(Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
Eri alojen ydinosaamiskuvaukset.
Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Opetusmenetelmät:
luento-opetus, verkkokeskustelu, toiminnallinen työskentely ja oman oppimisen reflektio
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista opintojakson aloitukseen sekä kokoavaan työskentelyyn. Lisäksi opiskelijan on osallistuttava Diakle-kurssialustan ohjeiden mukaan kaikkiin verkkokeskusteluihin, tehtävä oppimistehtävä ryhmässä hyväksytysti sekä itsenäinen oman oppimisen kirjallinen reflektio.
Opiskelijat merkitsevät läsnäolonsa luennoilla listaan, jota opettajat seuraavat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin tai yhteisöpajaan osallistumisen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen tehtävä, jossa
a) käsitellään seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön
liittyvät (verkkokeskustelun) teemat
b) käsitellään seurakunnan työn yhteisiä sisältöjä (sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöinen työ) sekä yhteisöllisyyden, vapaaehtoisuuden, saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista seurakuntaelämässä
Aineistoina tallenteet ja suoritettava kirjallisuus sekä seurakunnan työntekijöiden ja seurakuntalaisten haastattelut tai työn kuvauksiin perehtyminen. Tehtävään liittyy oman ajattelun koonti ja oppimisen reflektointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä