Siirry suoraan sisältöön

SEU01PS22HKI Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto (2op)

Toteutuksen tunnus: SEU0102A15S-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.11.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettajat
Mirva Heikkilä-Tyni
Ryhmät
A47shd
A47shd
Opintojakso
SEU0102A15S

Toteutukselle SEU01PS22HKI Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto SEU0102A15S-3033 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait
- osaa analysoida johtamiseen ja alaisena toimimiseen liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta

Sisältö

- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto sekä seurakunta työympäristönä
- kirkon ja seurakunnan hallintoa ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait sekä kirkon työn kehittäminen
- työalajohtaminen ja alaistaidot

Oppimateriaalit

Suoritettava materiaali:
• Kirkkolaki: Kirkkojärjestys ; Kirkon vaalijärjestys ; Kirkon säädöskokoelma. Helsinki: Kirkkohallitus. (Kirkkolaki luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22: Kirkkojärjestys luvut 1-4, 6-9, 18-20) HUOM! Lainsäädännön ja ohjeistuksen ajantasaisuus. Saatavana verkkoaineistona.
• Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus. Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. ss. 68 - 140 ja 195 - 201.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., ss. 82 - 127 sivua. Saatavana verkkoaineistona
Kaira, T. 2019. "Sitä kohti, mikä on edessä" Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Akateeminen väitöskirja. Helsingin yliopisto. ss. 56 - 59. Saatavana verkkoaineistona.

Muu oppimistehtävissä käytettävä lähdemateriaali löytyy MoodleRoomsista.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
• Opiskelija tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait
• Opiskelija osaa analysoida johtamiseen ja alaisena toimimiseen liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
• Opiskelija oppii ymmärtämään työyhteisötaitojen merkityksen ja luottamushenkilöiden roolin seurakunnan toiminnassa
Opintosuorituksen kuvaus:
Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu parhaiten niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin.

Tehtävistä voidaan muokata tarkoituksenmukainen ja etenevä kokonaisuus niin, että niiden painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Tähän SEU01 opintojaksoon kuuluu orientaatiotehtävä ja tiimissä tehtävä oppimistehtävä. Orientaatiotehtävässä perehdytään kirkon tulevaisuusvisioihin, tutustumalla tulevaisuuskomitean mietintöön ja muihin ajankohtaisiin, uusiin asiakirjoihin. Orientaatiotehtävään liittyy yhteinen reflektoiva keskustelu lähiopetuksessa tai verkkoalustalla.
Tiimitehtävässä opiskelijaryhmä tai opiskelijapari valitsee tarkasteltavaksi yhden kirkon/seurakunnan hallintoon, työyhteisötaitoihin tai johtamiseen liittyvän aiheen johon perehtyy ja josta valmistaa seminaariesityksen muille opiskelijoille. Aiheista sovitaan ja tehtävä ohjeistetaan tarkemmin orientaatioluennolla ja Moodlessa. Työt esitellään seminaarissa, jossa tekijät antavat vertaispalautetta toistensa töistä.
Seminaarin jälkeen jokainen ryhmä käy palautekeskustelun omasta työprosessistaan ja kirjoittaa itsearvioinnin (1-2 s.) omasta oppimisestaan. Itsearvioinnin yhteydessä voidaan antaa ryhmäläisille arvosanaehdotus, joka perustuu DIAKin arviointikriteereihin.
Arviointi 1-5-hylätty.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

,Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.

Siirry alkuun