Siirry suoraan sisältöön

SEUMS22OUL Seurakuntatyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Oulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 300

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö

Opettaja

  • Heini Sajalin
  • Heidi Silvan
  • Heidi Zitting
  • Kirsi Laukkonen

Ryhmät

  • I48sosd
    I48sosd
  • I48shd
    I48shd

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä

Sisältö

- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).

Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen on turvattava vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.

Oppimateriaalit

Kirkkolaki, kirkkojärjestys ja säädöskokoelma (soveltuvin osin)

Ovet auki - Suomen ev.lut. kirkon strategia vuoteen 2026.

Uskonto arjessa ja juhlassa. Suomen ev.lut. kirkko vuosina 2016-2019. (soveltuvin osin)

Kaira, Terhi (2019) Sitä kohti, mikä on edessä. (soveltuvin osin)

Kopperi, Malo & Tanska (2019) Laki, evankeliumi ja KirVESTES.

Nettimateriaali Lapsivaikutusten arvioinnista (LAVA)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson valinnainen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jakson vastaavan opettajan kanssa ENNEN opintojakson alkua.

Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävällä (kehittäminen & viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin tapahtuessa opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn yhdistämällä kehittämiseen ja viestintään liittyvä oppimistehtävä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin.

Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.

Sisällön jaksotus

Työskentely opintojaksolla alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Mahdollisesti väliseminaari tai tentti.

Tämän jälkeen käynnistetään seurakunnan työn kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä, jota tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteisyössä työelämän kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty