Siirry suoraan sisältöön

MUU01MS22PMK Suomalainen yhteiskunta, sosiaaliturva ja palvelujärjestelmä (5op)

Toteutuksen tunnus: MUU0105A20S-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.10.2022 - 02.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Vesa Vainiomäki
Taina Kilpeläinen
Ryhmät
E53sos
E53sos
E53sosd
E53sosd
Opintojakso
MUU0105A20S

Toteutukselle MUU01MS22PMK Suomalainen yhteiskunta, sosiaaliturva ja palvelujärjestelmä MUU0105A20S-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää hyvinvoinnin osa-alueet
- osaa jäsentää suomalaisten hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvointieroja
- tuntee suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion sekä elämäntapojen muutokset
- osaa jäsentää sosiaalipolitiikan lähtökohtia ja tietää missä kentässä sosiaalialan työtä tehdään
- tuntee sosiaalilainsäädännön perusteet
- tuntee toimeentuloturvan ja sosiaalivakuutuksen osa-alueet
- osaa jäsentää hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävän palvelujärjestelmän
- tietää keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset ja palvelujen kehittämisohjelmat ja -projektit
- osaa jäsentää asiakkaan/ potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Sisältö

- hyvinvoinnin osa-alueet
- hyvinvointierot
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion kehitys sekä elämäntapojen muutokset
- sosiaalipolitiikan lähtökohdat
- sosiaalilainsäädännön perusteet
- toimeentuloturva ja sosiaalivakuutus
- hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävä palvelujärjestelmä
- sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projektit sekä uudistamishaasteet
- asiakkaan/ potilaan asema ja oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Oppimateriaalit

Tentitään:
Kestilä, L., Karvonen, S., & Aalto, A. (2019). Suomalaisten hyvinvointi 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Sivut 3-186. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-256-7

Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä:
1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut
2. Kuntien ja Kelan verkkosivut.

Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille.
Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö.
Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat.

Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelijat perehtyvät luentojen, ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla:
- hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin
- yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin
- sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen
Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskutelutehtävään.

Verkkotentissä painopisteinä ovat:
- suomalaisen hyvinvoinnin tila
- hyvinvointierot
- hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet
Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla.
Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.

Lisätiedot

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun