Siirry suoraan sisältöön

PERMS22OUL Perhetyö ja lastensuojelu (5op)

Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.09.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tarja Tuovinen-Kakko
Sirpa Salmela
Ryhmät
I52sosd
I52sosd
Opintojakso
PER0005A20S

Toteutukselle PERMS22OUL Perhetyö ja lastensuojelu PER0005A20S-3018 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää lähi- ja etäopetusta, joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Opintojakson lopussa opiskelijat toteuttavat menetelmätorin. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin

Sisältö

- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Diaklesta.

Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.

Opetusmenetelmät

Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmätori, kirjallinen paritehtävä

Opintosuorituksen kuvaus

Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista, menetelmätorista, jonka opiskelijatiimit toteuttavat sekä paritehtävästä.

Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.

Menetelmätorilla tiimit esittelevät (toiminnallisesti toteutettuna) erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa. Vaihtoehtoinen testi suoritetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA, sovitaan aina etukäteen:

Opiskelija, jolla on aiempaa koulutusta ja/tai työkokemusta, voivat korvata paritehtävän testillä, joka tehdään opintojakson aikana.
Tästä sovitaan aina erikseen opintojakson vastaavan kanssa opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Lisätiedot

AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.

AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.

Siirry alkuun